Christiane Jatahy tanca la trilogia del poder al Temporada Alta amb 'Depois do silêncio'

La directora torna a superposar el teatre i el cinema per parlar sobre la violència colonial i la resistència

La directora brasilera Christiane Jatahy tanca al Temporada Alta la seva trilogia sobre el poder amb 'Despois do silêncio', una peça coproduïda pel festival en què aborda la violència colonial i la resistència. Un cop més, la directora superposa teatre i cinema per parlar de temàtiques com el tràfic d’esclaus o la irrupció de Bolsonaro, amb el racisme i el capitalisme com a teló de fons.

L'espectacle, basat en la premiada novel·la 'Torto Arado' i que es podrà veure aquest divendres i dissabte a El Canal – Centre d’Arts Escèniques de Salt, està protagonitzada per tres actrius i un músic. En la presentació de l'espectacle aquest dijous, Jatahy ha reivindicat el paper del teatre, que entén com una eina "política".

Entre els anys 2021 i 2022 Jatahy va crear tres obres que formen el que ella anomena la 'Trilogia de l'horror': 'Entre chien et loup', 'Before the sky falls' –que no s'ha vist al festival- i 'Depois do silêncio'. La primera part va arribar l'edició passada al Temporada Alta i explora els mecanismes del feixisme, mentre que la segona i la tercera part parlen del masclisme tòxic, l’esclavitud i el racisme estructural.

La reconeguda directora, guanyadora aquest estiu del Lleó d’Or de la Biennal de Teatre de Venècia, torna al certamen aquest cap de setmana per estrenar un espectacle que circula pels límits entre la realitat i la ficció i inclou la presència i el llenguatge dels actors amb històries personals dels quals estan vinculades al llibre i a la pel·lícula en què es basa.

Així, a 'Depois do silêncio' vau passar temps a la regió de Bahia Chapada Diamantina, capturant imatges per a l’obra, un fet que provoca que la trama de ficció estigui estretament unida als actors, ja que incorpora la relació entre els esdeveniments viscuts pels actors i els esdeveniments narrats en la ficció. "Barrejo els dos materials per parlar Brasil d'avui, però no només de Brasil, sinó del món actual", ha descrit.

En aquest sentit, rebutja l'etiqueta que el seu teatre sigui 'pamfletari' sinó una eina "política" per repensar els temps actuals. "No és un teatre d'imposició, sinó de conversa i de trobar respostes junts", explica

"Lula guanyarà les eleccions"

A les portes d'unes eleccions al seu país, la directora brasilera no ha defugit fer pública la preferència per Luiz Inácio Lula da Silva. "És com si el diumenge no arribés mai", ha bromejat, convençuda que Bolsonaro perdrà el poder. Al seu entendre, és important per a l'ecologia i per tots els drets que s'han perdut "els últims quatre anys" i ha reclamat a la comunitat internacional que entengui la dimensió de les eleccions al Brasil.