Els accidents més cars tenen lloc a l'N-II entre Tordera i Caldes

El RACC crida l'atenció sobre el fet que la sinistralitat suposa en despeses el doble de la inversió en manteniment

El tram de l'N-II entre l'enllaç de la C-32, a Tordera, i l'inici de l'autovia, a Caldes de Malavella, és el segon de les carreteres estatals que més costos d'accidentalitat per quilòmetre provoca. El tram que genera més despeses és un de 5 quilòmetres a la carretera de la V-31, al municipi de Silla (València). De fet, València i Catalunya són les dues regions més desfavorides en relació al cost per accident i la inversió en manteniment.

El Ministeri de Foment ha reduït des de 2009 un 38% la partida per conservar en bon estat les vies de la Xarxa de Carreteres de l'Estat (XCE) i un estudi del RACC demana que es concentrin els recursos en els trams més negres. Segons la DGT (en dades de 2012), un mort costa 1.400.000 euros de mitjana i un ferit greu 219.000 euros. Per al conjunt de la xarxa, en el període 2009-2011 el cost per km a causa de l'accidentalitat ha estat de 64.182 euros.  

Per altra banda, el pressupost de manteniment de carreteres del Ministeri de Foment per la XCE ha disminuït un 38% en els darrers 5 anys i actualment és de 818 MEUR. Per tant, de mitjana, l'Estat destina 31.662 euros al manteniment de cada km.  

Per això des de la Fundació del RACC, el responsable de Seguretat Viària, Lluís Puerto, crida a millorar la despesa en manteniment i sobretot tenir cura d'aquells trams negres que estan disparant els costos derivats de l'accidentalitat. S'ha d'entendre que "cada euro que et gastis reverteix en un estalvi derivat dels costos d'accidents, que també implica salvar vides".  

Cost per quilòmetres

Madrid lidera el cost d'accidentalitat per quilòmetre amb 139.536 euros. Al País Valencià aquesta mitjana és de 105.721 euros i Catalunya és de 96.238 euros. Pel què fa a la relació entre inversió en manteniment i cost per accidentalitat, El País valencià i Catalunya són les regions de l'estat que surten pitjor parades. Tot i així, "en general es compleix la regla d'invertir més allà on hi ha més costos derivats dels accidents", matisa Puerto.   

L'estudi del RACC ha permès treure a la llum "un mapa de trams negres" de les carreteres de l'estat on se superen els 200.000 euros per km. El segon i el quart trams de l'Estat amb un cost més elevat són a l'N-II i ambdós són trams per desdoblar i estan situats entre Tordera i Caldes de Malavella. El tram de l'N-340 a Tarragona des de l'AP-7 fins a l'Ametlla de Mar ocupa el vuitè lloc.  

L'N-II i l'N-340 són les dues vies estatals que concentren els deu trams més negres de Catalunya. Per això Puerto ha demanat a l'administració central que inverteixi en aquestes carreteres.