Foment vol pagar el desdoblament de l'N-II amb peatges a l'ombra

Santi Vila diu que els costos dels camions que hauran de passar per l'AP-7 són "perfectament assumibles"

El Ministeri de Foment té molt avançat l'estudi que contempla finançar el desdoblament de l'N-II a la demarcació de Girona a partir del mètode del peatge a l'ombra. Ho ha explicat el conseller de Territori, Santi Vila, durant una visita a Banyoles.

No ho ha volgut anunciar de forma oficial tot dient que correspon a la ministra Ana Pastor però sí que ha dit que confia que abans de l'estiu es doni una "solució definitiva" i que aquesta opció està "molt madura". En relació a l'obligatorietat de fer passar els camions de gran tonatge per l'AP-7 a partir del 19 d'abril, Vila ha assenyalat que els costos per al sector del transport seran "assumibles" amb la bonificació i l'estalvi de temps i combustible.

El conseller ha reconegut entendre el malestar dels transportistes però ha subratllat que la prohibició de la circulació dels camions de gran tonatge és una mesura "temporal" i "excepcional" i que confia que el Ministeri de Foment anunciï una solució definitiva al problema abans de l'estiu. "La ministra s'hi juga la credibilitat", ha dit Vila, que ha recordat que els trams pendents de l'N-II són una "ferida molt greu" i un "profund despropòsit" que ve de fa temps. També ha parlat de la "determinació" de la ministra de Foment, Ana Pastor, per desencallar aquest tema ja que hi ha un compromís d'aquesta legislatura.

El 26 de setembre passat, la titular de Foment ja va anunciar que s'estava estudiant obrir la porta al sector privat perquè fossin els empresaris els que avancessin els diners per finançar els trams pendents de l'N-II a la demarcació de Girona i que després l'Estat els hi abonaria. També va dir que ja havia empresaris catalans disposats a entrar en aquest projecte però des de llavors no se n'havia dit res més. No ha estat fins aquest divendres quan el conseller de Territori i Sostenibilitat ha assegurat que es troba "molt madur" l'estudi per finançar-ho a través de la fórmula del peatge a l'ombra, un sistema que "no té massa tradició a Espanya", ha dit Vila, però que suposa "posar a disposició una obra nova molt abans que els pressupostos públics podrien finançar", ha afegit.

Aquest mètode és el que va utilitzar la Generalitat per finançar les obres de desdoblament de l'Eix transversal inaugurat a començaments d'aquest any. Concretament, el que suposa és que la constructora avanci els diners i que després l'administració, en aquest cas seria Foment, li torni en funció del volum de vehicles que hi circulin.

"Costos assumibles" pels camioners que hauran de passar per l'AP-7

El conseller també ha assegurat que els costos que hauran d'afrontar els conductors de camions de gran tonatge a partir del 19 d'abril, moment en què entrarà en vigor la prohibició de circular per l'N-II a la demarcació de Girona, són "perfectament assumibles". Així ho avalen els estudis que han fet des del seu departament per calcular l'impacte d'aquesta mesura. Segons Vila, l'estalvi de diners i combustible que els suposarà utilitzar l'autopista juntament amb la bonificació, que serà d'entre un 25% com a mínim per part d'Abertis i un 50% entre Estat i Generalitat, són els tres factors que permetran aquesta compensació de costos.

Concretament, Territori i Sostenibilitat ha calculat els costos basant-se en les dades de l'Observatori de Transports del Ministeri de Foment. Per posar un exemple, s'han fixat en el tram que va de Vidreres fins a la Jonquera, que és el que quedarà afectat a partir de divendres que ve. L'estudi conclou que un camió que faci els 81 quilòmetres per autopista entre aquests dos punts s'estalviarà 30 minuts -tardarà una hora mentre que per l'N-II ho farà en 93 minuts- però li suposarà un cost de poc més de 4 euros a pagar de més respecte aquell que ho faci per l'N-II. Comptant combustible, temps i costos de conducció, passar per l'autopista surt a 72,63 euros (incloent el peatge) mentre que per l'N-II, és de 68,23 euros. La diferència de 4,4 euros són els que es compensaran amb les bonificacions que assumiran l'Estat, Generalitat i la concessionària.

Per la seva banda, les associacions de transportistes han denunciat aquesta setmana que el fet de passar per l'autopista els suposarà un sobrecost de 7.000 euros a l'any per camió i reclamen la gratuïtat del peatge.

El conseller Santi Vila ha fet aquestes declaracions durant una visita a l'Ajuntament de Banyoles.