Wainwright supera la prova a Peralada amb 'Hadrian', la seva segona òpera

El canadenc va presentar un espectacle minimalista però transgressor i emocionant alhora

Emocionat, garratibat, atònit i meravellat. Així va quedar ahir el públic del Festival Castell de Peralada (Alt Empordà) després de veure la representació en quatre actes de l'òpera 'Hadrian' escrita per l'estrella de pop/folk canadenc, Rufus Wainwright en la que suposa la seva segona òpera després del fracàs de 'Prima Dona' (2015) quan va debutar al món de la lírica.

La representació d'ahir no tenia res a veure amb l'estrena que va celebrar l'octubre del 2018 a Toronto (Canadà), on es comptava amb una impressionant escenografia i un vestuari digne de la millor producció del Liceu. A l'Alt Empordà ha dut un espectacle "pelat", sense floritures, només els artistes asseguts amb un faristol i la projecció pel darrera de centenars de fotografies de l'aclamat Robert Mapplethorpe. Exactament el mateix que al Teatro Real de Madrid fa tres dies, on es va representar el libreto de Daniel MacIvor i conquerir la capital.

Ahir el resultat a Peralada va ser calcat. Durant tres hores l'elenc encapçalat per Thomas Hampson en el paper d'Adrià i Santiago Ballerini com a Antínous van desplegar un recital de sentiments desbordats que va desembocar amb una ovació de més de cinc minuts en clausurar-se l'espectacle. No hi havia la soprano Ainhoa Arteta després que una setmana enrere va anunciar la seva decisió d'abandonar el projecte, igual que el tenor Xabier Anduaga que va seguir les seves passes i deixar penjada la producció, però la veritat és que ningú els va trobar a faltar.

'Hadrian' recrea la història de l'últim dia de l'emperador romà que va governar entre els anys 117 i 138 dC. En aquesta ocasió, Wainwright s'ha centrat en la part més desconeguda de l'emperador romà, que va viure obertament la seva homosexualitat i el seu amor profund i infrangible per un altre home, Antínous, deixant de banda altres aspectes més coneguts del seu llegat com la construcció a Britània del mur que porta el seu nom o el seu conflicte amb Judea davant l'increment del monoteisme.

Peralada posava així el colofó d'or en una vetllada catalogada com la "Nit de les Arts" amb una producció que va comptar amb la coral i l'orquestra del Teatro Real que donarà de què parlar, com també algunes de les polèmiques fotografies de Mapplethorpe sota advertència del festival que deia "podrien ferir la sensibilitat del públic".

Però en realitat el que va ferir el públic va ser no poder gaudir d'un cinquè acte de 'Hadrian'.