Arbúcies commemora el 52è aniversari de l'accident aeri al Montseny

Es va fer una ofrena floral en record a les 112 víctimes mortals

Aquest cap de setmana Arbúcies ha commemorat el 52è aniversari de l’accident aeri al Montseny que va succeir el 3 de juliol del 1970. L’acte es va celebrar al cementiri municipal en el qual hi va participar l’alcalde d’Arbúcies, Pere Garriga, el cònsol britànic general a Barcelona del 2002 al 2005, Geoffrey Cowling, la regidora d’ERC, Ester Soms, i representants de la Policial Local, Bombers i Protecció Civil.

L’acte d’homenatge va començar amb l’ofrena floral a la tomba on descansen les restes dels 112 passatgers que viatjaven a l’avió el dia del sinistre i un minut de silenci i, tot seguit, l’alcalde i el cònsol britànic van fer un petit parlament.

Garriga va assenyalar que el fatídic accident és un fet destacable a la història del poble  i va recordar que la gent d’Arbúcies va reaccionar donant-ho tot per acudir al rescat. “Per la gent d’Arbúcies, tots ells són arbuciencs i arbucienques i ens tenim presents en la memòria col·lectiva”. Per acabar, l’excònsol britànic va agrair al poble d’Arbúcies per tot que el va fer en aquell moment i que durant aquests anys hagi mantingut la dignitat del monument i els tingui a tots ells en la memòria.

La història dels fets

El sinistre va tenir lloc el 3 de juliol de 1970  quan un avió Comet 4 de la companyia Dan Air, provinent de l'aeroport de Manchester i amb destí final a l'aeroport del Prat de Barcelona, es va estavellar contra el cim de Les Agudes del massís del Montseny. Es tracta de l'accident aeri més important ocorregut mai a Catalunya i el 8è més greu pel que fa a víctimes d'Espanya.

L'aparell accidentat es tractava d'un de Havilland DH-106 Comet 4. El vol de la companyia Dan Air va partir de l'aeroport de Manchester a les 16.08 del 3 de juliol de 1970. A causa d'alguns retards a la zona de París, l'aparell es va haver de desviar de la ruta prevista; tot i això, a les 17.53 el pilot ja va contactar amb el centre de control regional de Barcelona, i a les 17.59 l'avió ja s'apropava a la ciutat catalana i començava les maniobres de descens.

Mentre l'aparell feia un gir cap a l'esquerra per situar-se als 140 graus, la tripulació va informar erròniament que estaven sobrepassant la balisa no direccional de Sabadell; el controlador no es va adonar de l'error a causa d'un altre avió que sobrevolava la zona i va autoritzar el pilot a continuar el descens fins als 2.800 peus (uns 850 metres). Aproximadament a les 18:05h l'aeronau, quan volava a uns 1.150 metres d'alçada es va estavellar contra els faigs de la falda nord-est del cim de Les Agudes, que aquella tarda, es trobava molt ennuvolat.