Creu Roja ha atès més de 2.100 refugiats ucraïnesos a la demarcació de Girona

Ofereix allotjament d’urgència a més de 630 persones en set poblacions gironines

La Creu Roja està prestant allotjament d’urgència a 633 persones refugiades pel conflicte d’Ucraïna a la demarcació de Girona. Les desplaçades es troben allotjades en 8 establiments de 7 poblacions, Lloret de Mar, Girona, Roses, Platja d’Aro, Viladamat, la Vall d’en Bas i l’Estartit actualment.

La tasca que es porta a terme en aquests hotels és d’orientació jurídica, tràmits de salut, distribució de productes higiènics, suport emocional i acompanyament en general en tot el que sigui necessari. Aquesta tasca es fa a través d’un equip d’integradors, treballadors socials, advocada i intèrprets voluntaris

Des del 5 de març la Creu Roja ha atès a Catalunya a atès 26.432 persones arribades d’Ucraïna i n’ha allotjat 5.524 a 34 municipis, en el marc del programa d'acollida i integració del Ministeri d’Inclusió, Migracions i Seguretat Social. Un total de 3.438 persones, entre voluntariat i equip tècnic, s’han mobilitzat per donar resposta a aquesta emergència.

A la demarcació de Girona i des de l'inici de l’emergència humanitària la Creu Roja ha atès a més de 2.100 persones arribades o en trànsit a Girona a causa del conflicte d’Ucraïna i n’ha allotjat més de 630, la majoria dones i infants. “La nostra primera funció és proporcionar seguretat a les persones desplaçades i cobrir les seves necessitats bàsiques. Això inclou la gestió de l’accés a la sanitat pública a través de l’expedició de la targeta sanitària i la compra d’higiene bàsica i d’alimentació com ara bolquers, compreses, llet i alimentació infantil, etc.”, apunta el coordinador de Creu Roja Girona.

“A partir d’aquí treballem tota la part d’assessorament i acompanyament legal per poder fer els tràmits corresponents i que les persones refugiades puguin obtenir la protecció temporal i demanar l’asil si és el cas”

Per facilitar el trànsit de persones que provenen de la crisi d’Ucraïna i en col·laboració amb l’Estat, s’ha habilitat un Punt de primera atenció a peu de l’AP-7 a l’Alt Empordà que funciona com a espai d’avituallament, descans i informació. Aquest Punt consta de 3 mòduls on oferim menjar i beguda a les persones desplaçades, un espai amb jocs infantils i també un punt administratiu per mobilitzar els recursos necessaris per fer més fàcil el camí pendent. La mitja d’atencions és de 50 persones diàries i s’han cobert més de 150 llocs d’acció voluntària a taves de les assemblees de les comarques de Girona fins al moment.

“Aquest dispositiu s’ha demostrat eficaç per la gestió d’autobusos i altres vehicles sense un destí clar. El nostre personal ajuda a buscar un destí on les persones puguin descansar i els hi transmeten confiança i seguretat després d’un llarg trajecte gens fàcil” explica Martori.

Dins aquest suport a les persones en trànsit i en col·laboració amb ADIF, voluntariat de la Creu Roja es desplaça a les estacions de trens d’alta velocitat de Figueres-Vilafant i Girona, on fa parada trens procedents de França amb persones refugiades i que fan transbord a altres trens amb destins com Madrid, Barcelona, Andalusia, Portugal, etc.

En aquests dispositius, el voluntariat proporciona ajuda logística, facilita el transbord i subministra menjar, beguda, productes higiènics i altres tant a les persones com als animals de companyia si és necessari. Més de 80 persones de la institució han participat en aquest operatiu que “acompanya, orienta i dona escalf“ detalla Martori.

“En aquesta emergència, ha estat fonamental la incorporació a tots els dispositius de voluntariat traductor per tal de facilitar la comunicació i l’atenció a les persones refugiades, sempre tenint en compte el vessant emocional i facilitant el contacte més directe. Com en altres emergències, la població s’ha acostat a Creu Roja amb l’objectiu de canalitzar la seva voluntat d’ajudar al que més ho necessita i 20 intèrprets s’han incorporat en aquestes setmanes.

A més, des de la Creu Roja Joventut s’han posat en marxa recursos educatius i lúdics per si cal proporcionar als infants i joves un entorn amable i que els seus tutors puguin realitzar els tràmits corresponents”.

Per les pròximes setmanes el coordinador provincial de la Creu Roja a Girona afirma que “és una situació tan complicada i de tant volum que és difícil saber com pot evolucionar, però sí que hem de tenir algunes possibilitats presents com l’arribada de persones sense xarxa, la necessitat de continuar amb processos més estructurals en una fase que ha de ser més d’integració i no d’urgència o el treball necessari per assolir el benestar emocional més gran possible”.

La Creu Roja atén a les persones amb protecció temporal procedents d'Ucraïna sobre la base dels set eixos prioritaris del Programa d’Acollida i Integració de Persones Sol·licitants de Protecció Internacional del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions que l’entitat gestiona a la demarcació de Girona (amb un nivell d'intensitat reforçada per als perfils de major vulnerabilitat), consistents en: la cobertura personalitzada de les necessitats bàsiques, l’enfortiment del seu benestar emocional, l’assistència jurídica en el procés de sol·licitud de Protecció Internacional, el reforç de competències i habilitats per a l'autonomia personal, la creació d'itineraris per a la inserció laboral, la creació de xarxes amb la societat d'acolliment i el foment d'una participació ciutadana igualitària, i el reforç i suport en l'escolarització per a garantir l'èxit escolar dels menors.