La rotonda de Mas Xirgu de Girona tindrà un carril bici separat de l'asfalt per una zona verda

El nou tram pedalable costarà 1,2 MEUR i unirà la ciutat amb Vilablareix

L’Ajuntament de Girona reformarà de la plaça de Salt, situada al polígon de Mas Xirgu, per integrar-hi un nou carril bici bidireccional. L’objectiu principal d’aquesta actuació, que es va aprovar per Junta de Govern Local el passat divendres, és convertir el giratori en un eix que uneixi la xarxa pedalable de la ciutat i la futura connexió entre Girona i Vilablareix.

Concretament, la nova anella per a bicicletes unirà el carril existent de la carretera de Santa Coloma, provinent del carrer d’Oviedo, amb el futur tram de connexió entre la plaça de Salt i el vial del carrer del Riu Güell, i amb el nou projecte de carril ciclista cap a Vilablareix. El projecte també comportarà millores per a les persones vianants, amb l’ampliació de les voreres i l’adequació dels voltants de la rotonda amb nou enllumenat, semàfors, mobiliari urbà i zones verdes.

La proposta de reforma se centrarà en reduir el diàmetre de la zona central de la rotonda, que passarà de 60 a 35 metres, assimilant-la a la mida d'altres giratoris de la ciutat. Amb aquest canvi es guanyarà l'espai suficient per poder mantenir els dos carrils per a vehicles dins la rotonda, i ampliar la zona destinada a bicicletes i vianants, que discorrerà per l'exterior de la rotonda. D'aquesta manera, no es veurà afectada la capacitat d'absorció de trànsit rodat del giratori.

La seguretat es reforçarà amb la creació d’una franja verda de sis metres que separarà els carrils destinats als vehicles de motor d’aquells adreçats a les persones ciclistes. Passada la franja de seguretat hi haurà el nou carril bici bidireccional, que tindrà una amplada de 2 metres i mig. El projecte preveu també una ampliació de la vorera que envolta la rotonda, que comptaria amb una superfície de fins a 5 metres d’amplada, amb 1 metre de separació del vial ciclista.

A banda de la consegüent millora en la seguretat per als vianants i usuaris de bicicletes, la reforma suposarà una millora paisatgística d'aquest punt, que s’allunyarà del caràcter industrial actual i s’integrarà a la trama urbana, amb més zones verdes, millora de l'enllumenat i renovació del mobiliari urbà. També es rectificaran els passos de vianants i ciclistes entre els carrers que intercedeixen amb la rotonda per tal que aquests guanyin visibilitat i seguretat.

“Aquest projecte representa un nou model de rotonda que construirem per primera vegada a la ciutat, en un punt on precisament volem potenciar l’equilibri entre les persones vianants, ciclistes i els vehicles motoritzats. Serà també una ròtula important dins el recorregut ciclista per unir el centre i els barris de Girona amb les poblacions de l’entorn, un objectiu on estem avançant de manera important aquests últims anys amb carrils bici cap a Sant Gregori, Celrà i, ara, Vilablareix. Per tot plegat ha sigut un projecte finançat amb diners europeus del fons Next Generation, que ens permetran accelerar-ne la seva execució”, ha explicat el regidor d’Urbanisme i Activitats de l’Ajuntament de Girona, Lluís Martí.

La reforma té un cost previst d’1.246.507,36 euros (IVA inclòs). L’aprovació del projecte ha coincidit amb la setmana en què l’Ajuntament de Girona ha anunciat que rebrà 3,1 milions d’euros dels fons europeus NextGenerationUE destinats a projectes de mobilitat sostenible. Precisament 1 milió d’aquests fons es destinarà al carril bici d’1,7 quilòmetres que connectarà Girona amb Vilablareix per un vial de servei de la carretera de Santa Coloma. Entre la construcció d’aquest tram al sud i l’adequació del camí de la vora del Ter entre els barris de Pont Major i Campdorà, es donarà continuïtat a la xarxa pedalable que travessa des de l’Aeroport de Girona fins a Celrà, passant per la ciutat de Girona.