Efectuen un simulacre d'accident al túnel del TAV al Pertús

Hi han participat més de 300 persones entre figurants i efectius dels cossos

Un simulacre d'accident al túnel transfronterer del TAV al Pertús ha posat a prova la coordinació dels cossos d'emergència francesos i catalans. A l'exercici, que és el primer que es fa a la banda empordanesa, hi han participat més de 300 persones -entre figurants i efectius dels diferents cossos- i s'ha simulat el sinistre d'un tren d'alta velocitat que ha descarrilat a dins del túnel.

Generalitat, representants del govern francès i estat espanyol han destacat que els plans d'emergència funcionen i que tot ha seguit el guió previst. D'altra banda, el Govern preveu aprovar abans de l'estiu el pla d'emergència per als túnels urbans del TAV a Girona. A partir d'aquí, s'hi farà un simulacre cada any. El túnel del Pertús ha estat escenari d'un nou simulacre d'accident ferroviari per posar a prova la capacitat de reacció dels equips d'emergència de banda i banda dels Pirineus. El primer exercici es va fer a la banda francesa el 2010, abans que la infraestructura entrés en funcionament. Ara, ha tocat provar la coordinació dels cossos d'emergències des de la part catalana.

Passada la mitjanit s'ha iniciat el simulacre, que s'ha allargat fins ben entrada la matinada. L'exercici simulava que un tren d'alta velocitat de passatgers descarrilava sense provocar cap incendi a l'interior del túnel, a la banda catalana i a 600 metres de la boca sud. Aquest túnel té 8,3 quilòmetres, dels quals 7,3 estan en territori francès i el quilòmetre restant en territori català, dins el terme municipal de la Jonquera (Alt Empordà).

Les primeres ambulàncies i camions de bombers han arribat a la boca sud prop de la una de la matinada, quan des de l'interior del túnel el maquinista ha alertat la concessionària TP Ferro de l'accident. El primer que han fet els operaris és desconnectar la catenària per tal que els equips d'emergències poguessin entrar al túnel sense cap perill. Llavors, els bombers han pogut provar el vehicle híbrid de què disposen per a aquestes ocasions i que els permet circular per sobre els rails de la via per introduir-se dins el túnel.

Els ferits que han resultat il·lesos han sortit poca estona després de l'accident pel seu propi peu. La seva evacuació s'ha fet pel túnel paral·lel on s'ha simulat el descarrilament ja que ambdós cilindres estan connectats per diversos passadissos per permetre l'evacuació en casos d'emergència. Els ferits més greus han estat traslladats amb el vehicle híbrid i han arribat a la boca sud pràcticament una hora i mitja després de succeir-se el descarrilament. Dins el tren hi viatjaven cent figurants -són estudiants d'Infermeria de la UdG-, dels quals una trentena han resultat ferits (deu en estat crític), i, finalment, 3 han mort. Durant el simulacre, s'ha muntat un Punt Mèdic Avançat per atendre els ferits.

L'objectiu d'aquest exercici ha estat posar a prova l'activació del pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), del Pla Binacional del Túnel del Pertús i el pla d'Intervenció i Seguretat de la concessionària TP Ferro. Al tractar-se d'una infraestructura compartida entre dos estats, hi ha hagut presència d'autoritats i cossos d'emergència de banda i banda de la frontera.

La delegada del govern espanyol a Catalunya, María de los Llanos de Luna -com a directora del Pla Binacional- i el director general de Protecció Civil de la Generalitat, Jordi Aurich -com a director PROCICAT per delegació del conseller d'Interior- han dirigit les diferents actuacions des d'una sala situada a les instal·lacions de la concessionària TP Ferro.

La delegada del govern espanyol ha valorat molt positivament l'exercici i ha remarcat que s'han respectat tots els passos que marca el protocol. Per la seva banda, el director general de Protecció Civil ha remarcat la "complexitat" d'un simulacre que ha comptat amb la participació de 300 persones i ha manifestat que l'exercici ha contribuït a millorar la coordinació entre els diferents cossos que, segons els plans d'emergències, haurien de participar en l'operació en cas de produir-se un accident en aquest túnel.

Pla de seguretat pendent d'homologació a Girona

El director general de Protecció Civil, Jordi Aurich, ha explicat que els túnels del TAV al seu pas per Girona també disposen d'un pla de seguretat que està pendent d'homologació. Segons Aurich, aquest pla es va presentar al desembre i la Comissió de Protecció Civil de Catalunya està pendent d'homologar-lo. Segons el director general, hi ha un termini màxim de sis mesos i, per tant, els plans s'haurien d'aprovar abans de l'estiu.

Segons ha remarcat Aurich, la infraestructura és segura malgrat que no té aprovat el pla. El director general ha assenyalat que aquests documents s'usen com a "plans d'usos" per establir els rols de tots els actors implicats en un accident. Per tant, justifica que "és habitual" que no s'homologuin fins que la infraestructura està acabada i en funcionament. Un cop aprovat aquest document, la seguretat dels túnels del TAV s'haurà de posar a prova cada any a través d'un simulacre.