Els camions de gran tonatge deixaran de passar per l'N-II d'aquí vuit setmanes

Santi Vila indica que "serà una prova de la complicitat del Ministeri"

Davant la comissió parlamentària de Territori i Sostenibilitat, Vila ha assegurat que el seu Departament prioritzarà polítiques més "socials" durant aquesta legislatura, com garantir el dret a l'habitatge, fomentar el transport públic, i minimitzar els riscos per la mobilitat a les carreteres. A més, el conseller ha explicat que Territori i Sostenibilitat també vol donar suport a un sector tant afectat per la crisi com la construcció, a partir de facilitar l'edificació d'habitatges allà on existeixi una demanda acreditada o el foment d'infraestructures amb retorn social.

En matèria d'habitatge, Vila ha lamentat que a Catalunya hi ha més de 80.000 habitatges nous que estan buits mentre hi ha famílies que pateixen desnonaments. Per això, el conseller s'ha proposat garantir el dret a l'habitatge a través de la propietat o el lloguer, convocar ajudes per a famílies desnonades, reforçar la intermediació hipotecària entre bancs i particulars, així com cedir habitatges de protecció oficial (HPO) a entitats del tercer sector.

El Govern també mantindrà el pla de xoc per reduir l'estoc d'HPO buits. En aquest sentit, Vila ha celebrat que el Govern va reduir de 3.000 a 800 els HPO buits durant el 2012, però que la xifra ha augmentat a 1.500 pisos ja que molts joves no poden assumir els lloguers.

Dificultats de finançament del transport públic

Sobre la política de mobilitat del Departament, Vila ha assegurat que es vol garantir el transport públic "com un dret fonamental", tot i afrontant el repte de garantir l'equilibri financer del sistema, que arrossega un deute de més de 500 milions d'euros. El conseller ha posat en dubte la possibilitat que les administracions aportin més recursos al sistema en el context d'austeritat actual, així com la dificultat d'apujar els preus als usuaris. No obstant, Vila s'ha compromès a seguir bonificant els usuaris que utilitzin més intensament el transport públic i a mantenir els títols socials.

Corredor mediterrani i Rodalies

Pel que fa a infraestructures ferroviàries, Vila ha recordat la necessitat de convertir el corredor mediterrani en "l'espina dorsal" del transport per ferrocarril de mercaderies a Catalunya. El conseller ha recordat la urgència de connectar els principals ports catalans amb la xarxa d'ample europeu, a partir de la connexió de Tarragona i la construcció dels accessos definitius a Barcelona.

Tanmateix, el conseller també s'ha referit a la importància de concentrar els esforços en la xarxa "capil·lar" de Rodalies, "que beneficia més ciutadans". Vila ha citat la preocupació del Govern pel manteniment de trams de via única com el Montcada-Vic i la necessitat signar el contracte amb Renfe pel servei de Rodalies.

Homogeneïtzació de peatges i eurovinyeta

Pel que fa a infraestructures viaries, Vila ha lamentat que "el que fa grinyolar el model és la manca carreteres lliures de peatge, que s'ha de corregir a mig termini per acabar amb aquest greuge". El conseller ha recordat que Catalunya concentra el 22% del total de quilòmetres de peatge de l'Estat i genera el 38% de la recaptació total i ha demanat "homogeneïtzar" el sistema a nivell estatal i en l'àmbit intern de Catalunya.

Vila també ha considerat un "maldecap" els peatges a l'ombra, que costen 107 milions anuals al Govern, i s'ha mostrat favorable al principi de "qui utilitza paga i qui contamina paga més", una filosofia "reconeguda a Europa" i que es podria materialitzar amb el cobrament de l'eurovinyeta en determinades vies.

Aeroports

Sobre els aeroports, Vila s'ha mostrat convençut que la gestió milloraria en mans de la Generalitat, ja que al Prat manquen vols de llarg radi, hi ha massa companyies low-cost, hi falten inversions en intermodalitat, com els accessos ferroviaris a la T-1. "Hi ha molt de recorregut a fer, també amb els dèficits de gestió de Reus i Girona, que només es beneficien de polítiques comercials de la Generalitat, que no hi té competència", ha sentenciat. Vila ha recordat que el Govern només té gestió sobre Alguaire, on hi aplica "una política realista".

Retallades pressupostàries, pagaments diferits i relació amb l'Estat, principals condicionants

Vila ha contextualitzat la política del seu Departament en els "condicionants" econòmics i pressupostaris que pateix. "Estem en un context de recessió econòmica amb un atur insòlit", amb un "desequilibri pressupostari que sacseja la possibilitat d'iniciatives i després d'un bienni d'ajustos per part de la Generalitat", ha reblat. El conseller ha indicat que hi ha hagut una reducció de la despesa "brutal" i que aquest primer bienni de legislatura vindrà marcat per nous ajustaments pressupostaris.

El conseller també ha apuntat al marc de relació entre Catalunya i Espanya, amb una manca de finançament i un important dèficit d'inversió en infraestructures. "Catalunya està deu punts per sota de la mitjana estatal en inversió pública en infraestructures, a més de l'impagament de la disposició addicional tercera de l'Estatut", ha recordat.
Tot i això, Vila ha reiterat la "presumpció de bondat" en la relació amb l'Estat "per superar l'etapa del greuge i passar a resoldre problemes per la ciutadania".

Vila també s'ha referit als "condicionants interns" del Departament, que ha patit una reducció del 31% del pressupost entre el 2009 i el 2012. "Portem una motxilla a l'esquena en forma de pagaments diferits, una pràctica no necessàriament dolenta, excepte si se'n fa un ús abusiu", ha lamentat el conseller.