Ryanair oferirà 32 operacions setmanals a l'hivern des de Girona

L'aeroport de Girona tanca l'octubre amb una "ocupació molt elevada"

L'aerolínia Ryanair recuperarà l'avió de base a l'aeroport de Girona a partir del primer cap de setmana de desembre. El director de la infraestructura, Vicent Pallarès, ha detallat que de cara a l'hivern l'aerolínia oferirà 32 operacions setmanals i l'aeroport comptarà amb uns 100.000 seients fins a la primavera.

Pallarès ha remarcat que és una senyal de la recuperació de l'activitat aeroportuària després que aquest octubre s'hagi tancat amb una ocupació "molt elevada". El director de l'aeroport ha detallat que aquest novembre també hauria pogut ser "molt bo" a nivell de passatgers però la programació de les companyies aèries s'ha tancat el mes d'octubre.

A més, Pallarès ha detallat que si els vols s'haguessin allargat durant el novembre, també s'haguessin registrat bones xifres. Malgrat tot, la programació de les aerolínies per a la temporada d'estiu es tanca a finals d'octubre. Tot i així, Pallarès creu que aquests indicadors podrien implicar un punt d'esperança a l'allargament de la temporada turística "per les puntes". D'aquesta manera, el director de l'aeroport creu que les companyies podrien augmentar les seves operacions a la primavera i la tardor per la demanda que hi ha de públic.

Pallarès ha remarcat que els vols comercials van tornar a partir del juliol i han estat treballant amb tres companyies: Transavia, Ryanair i TUI. L'objectiu era afegir-hi altres touroperadors al llarg de l'estiu, però la situació sanitària i els rebrots a Catalunya han impedit recuperar aquesta activitat. Tot i així, les companyies que s'han quedat han notat un augment de passatgers a mesura que passaven els dies i per això, empreses com Ryanair van decidir augmentar el nombre de vols.

Aposta de Ryanair a Girona

Ara, aquesta aerolínia irlandesa ha decidit mantenir la seva aposta per la terminal gironina amb el retorn dels avions a la base de Girona a partir del mes de desembre. El 3 de desembre Ryanair tornarà a tenir un avió de base, fet que augura un augment d'activitat. De fet, Pallarès ha recordat que hi haurà 32 operacions setmanals i 7 rutes en actiu durant els mesos d'hivern. Això suposa un 64% de l'activitat que hi havia abans de la pandèmia i una oferta d'uns 110.000 seients.

Més enllà de la companyia irlandesa, el director de l'aeroport de Girona també creu que cal analitzar "la fortalesa" del mercat holandès. Els visitants procedents dels Països Baixos han estat un dels principals mercats durant la pandèmia. Per això Vicent Pallarès creu que cal seguir treballant amb Transavia i fins i tot "obrir noves oportunitats" relacionades amb aquest mercat.

Un altre dels reptes d'aquesta infraestructura és recuperar l'activitat amb països fora de l'espai Schengen. "Hem d'anar al darrera de les companyies perquè segueixin operant des d'aquí", ha afegit el director de l'aeroport. En aquest sentit, Pallarès ha recordat que les restriccions sanitàries han impedit que part del mercat britànic i rus no viatgés a la Costa Brava. Precisament aquests son dos dels principals actius que hi ha a la terminal gironina. Per això ha apostat per convèncer a les companyies com Pobdea Airlines i Jet 2 que tornin a operar amb les connexions a Rússia i Regne Unit.

Canvi d'estratègia de les administracions

En l'acte de valoració de la temporada turística convocat per la Taula Gironina del Turisme, la delegada del Govern a Girona, Laia Cañigueral, ha insistit en el suport que donen les administracions a aquesta infraestructura. Per Cañigueral, l'aeroport és un "element clau" per a la reactivació econòmica.

Per això ha anunciat que la Generalitat i la Diputació de Girona estan acabant d'enllestir un conjunt d'accions per impulsar l'aeroport de Girona. Segons Cañigueral, aquestes accions seran diferents a les ajudes que es donaven des de fa anys per estimular noves connexions d'aerolínies. En aquest sentit, la delegada del Govern a Girona ha remarcat que el nou plantejament contempla "tot el conjunt de l'economia" i no només l'àmbit turístic, com passava fins ara. Es preveu que aquesta nova estratègia sigui pública abans de finals d'any.

2022: Una despesa similar a la del 2019

El responsable de Caixabank Hotels & Tourism, Albert Pascual, ha remarcat que la demarcació de Girona ha estat un referent a nivell turístic malgrat la pandèmia per les bones dades que han recollit els empresaris durant el 2020 i el 2021 en comparació amb la resta de l'Estat. En aquest sentit, Pascual ha recordat que Girona és una zona en què pot atraure el mercat francès i el de Catalunya i altres punts del territori espanyol perquè poden anar en cotxe fins a l'hotel.

Això fa que la demarcació no tingui una dependència dels vols, perquè els visitants poden arribar-hi per carretera amb el seu propi vehicle. És per aquest motiu que Pascual ha anunciat que l'any 2022, el sector turístic a Girona viurà "una temporada similar a la del 2019". Les previsions de l'entitat bancària de cara a l'any vinent a l'estat espanyol és que hi hagi una recuperació del PIB turístic del 85% respecte el 2019. Pascual, però, creu que a Girona aquesta previsió se superarà "de llarg" i es podrà mantenir o fins i tot superar el del 2019.

En aquest sentit, durant els mesos d'estiu el turisme català i espanyol ha augmentat un 46% la despesa en allotjament en comparació amb el 2019 i l'internacional ha caigut un 9%. Segons Pascual, això significa que malgrat una reducció en el nombre de pernoctacions, els clients "han gastat més".

Per sectors, el Pirineu de Girona ha registrat més despesa que el 2019 i millora els ingressos que hi havia abans de la pandèmia. Els establiments de la Costa Brava centre també han aconseguit facturacions positives. La Costa Brava nord ha vist reduir una mica el negoci respecte el 2019 i la Costa Brava sud és qui més ha notat la davallada. Malgrat tot, Pascual ha incidit que el volum de negoci ha anat en funció a quin públic anava dirigit. Aquells establiments enfocats al turisme de proximitat (ja sigui català, espanyol o francès) han aconseguit bones facturacions, mentre que aquells que estaven enfocats a públic internacional i touroperadors, no.

Segons el responsable de Caixabank, ara el repte és poder retenir el turisme català i espanyol de cara a la temporada vinent i evitar que torni a marxar a mercats estrangers. En aquesta línia, el vicepresident del Patronat de Turisme de la Costa Brava, Jaume Dulsat, ha coincidit en la importància d'aconseguir que els catalans repeteixin les vacances a Girona una vegada el sector turístic recuperi la normalitat.