La Plataforma d'Usuaris de la línia Portbou-Barcelona suspèn els horaris i el preu del TAV

L'associació veu "forats negres" en els horaris i preus avantatjosos "restringits"

Satisfacció però amb cautela. Així és com han rebut els usuaris que acostumen a viatjar en tren des de Portbou fins a Barcelona davant l'anunci de Renfe aquest dimecres dels preus dels nous trens d'Alta Velocitat que enllaçaran Figueres i Girona amb Barcelona.

Consideren que són força competitius però lamenten que els principals descomptes estiguin restringits a abonaments o a determinats col·lectius. És el cas dels estudiants que podran comprar deu viatges per 69,1 euros entre Barcelona i Girona i 88,90 entre Barcelona i Figueres amb un termini màxim de deu dies. Fins ara, l'abonament de deu bitllets sortia a 6,4 euros per viatge però tenia dos mesos per gastar-los, segons apunta Marian Riembau, que és membre de la plataforma. Reconeix, però, que serà un canvi substancial arribar en 37 minuts a Barcelona des de Girona i 53 minuts des de Figueres. També hi ha un abonament que permetrà als usuaris fer 10 viatges en 8 dies consecutius.

Entre Barcelona i Girona, el bitllet senzill costarà 15,70 euros. Agafant l'opció de bitllet d'anada i tornada, el trajecte sortirà per 12,55 euros. El millor preu s'aconseguirà amb un abonament de 50 viatges per a gastar en 30 dies. En aquest cas, el preu per trajecte serà de 6,15 euros. Per Riembau, ara caldrà esperar quin ús en fan els usuaris, que dependrà de cada cas i les respectives necessitats. També volen esperar a veure si aquests preus són un mer "ganxo" que acaben desapareixent amb el temps o si són una aposta real per fomentar-ne el seu ús.

"Forats negres" a l'horari de tarda i una sola estació a Barcelona

Amb els horaris dels nous trens a la mà, la plataforma ja hi ha vist alguns "forats negres" a la tarda. "De les quatre fins a les set no hi ha cap tren d'alta velocitat que et permeti fer el trajecte Barcelona-Figueres amb el temps reduït", assenyala Riembau. Per altra banda, consideren que s'ha primat sobretot la connexió amb Madrid i altres punts com ara Saragossa en comptes de pensar amb els interessos dels usuaris gironins i barcelonins que reclamen una major freqüència en hores punta.

I una altra observació que cal tenir molt present, segons la plataforma. L'alta velocitat arriba amb només una estació a Barcelona, la de Sants, de manera que tots aquells que ara baixen a Passeig de Gràcia o a Clot hauran de desplaçar-se fins allà si volen utilitzar l'alta velocitat. "No és una opció més perquè per fer que el mateix trajecte en 37 minuts caldrà moure's molt més internament per Barcelona que no pas ara", afegeix Riembau.

Una altra de les reivindicacions de la plataforma és que hi ha molts passatgers que voldrien poder agafar l'alta velocitat en altres estacions que no fossin Figueres, Barcelona o Girona, com passarà a partir de la setmana que ve. Per tot això, consideren que la seva posada en marxa "no està pensada" per als que fan aquest trajecte sovint, tot i que reconeixen que suposarà un pas molt important i molt reclamat des de fa anys a nivell econòmic i per temes de mobilitat.