Girona amplia a 4,9 MEUR les inversions que presentaran als fons Next Generation

Destinarà prop d'1 MEUR a crear una Zona de Baixes Emissions (ZBE)

L’Ajuntament de Girona ampliarà la petició de fons Next Generation fins als 4,9 milions d’euros per fer inversions relacionades amb la sostenibilitat a la ciutat. L’alcaldessa, Marta Madrenas, ha recordat que preveuen destinar 960.000 euros a la creació d’una Zona de Baixes Emissions (ZBE) tot i que encara no han decidit a on ubicar-la perquè la qualitat de l’aire “és entre bona i molt bona”.

Per això el govern local vol reduir l’ús del vehicle però no restringir-lo. Per altra banda, en els fons Next Generation projecten adequar l’aparcament dissuasiu que hi ha al Mas Xirgu, on abans hi havia el Centre Verd, i fer-lo de pagament per tal que autofinanciï el bus llançadora que connectarà amb el centre.

Referent a la ZBE, la regidora de Mobilitat de Girona, Marta Sureda, ha afirmat que no tenen clar si la zona englobaria tota la ciutat o només una zona concreta. En qualsevol cas, el govern local ha avançat que volen treballar aquesta mesura conjuntament amb els veïns per fer-ho de forma consensuada. Madrenas, ha explicat que no faran “copia i enganxa” d’altres models com el de Barcelona o Madrid perquè Girona té particularitats que no hi ha en la capital catalana o espanyola. De fet, l’alcaldessa ha recordat que “500.000 euros que ingressen els comerciants de Girona” provenen de clients que estan a un radi de 30 km de la ciutat. Per això ha afirmat que “la gent ha de poder arribar a la ciutat” en cotxe.

De la mateixa manera, Madrenas també creu que malgrat que Girona sigui una ciutat perfecte per moure’s amb bici o a peu, “el cotxe es necessita”. Per això cal tenir en compte que s’haurà de reduir l’ús dels vehicles, però no restringir-ne la circulació.

Un altre dels projectes principals és l’adequació de l’aparcament dissuasiu al Mas Gri, als terrenys on abans s’hi ubicava el Centre Verd. Aquest terreny ja havia tingut aquests usos durant l’etapa del Girona FC a primera divisió, però ara l’Ajuntament vol pavimentar tota l’extensió i posar-hi càmeres de control. L’aparcament, però, passaria a ser de pagament i la idea és que amb el preu d’aquest aparcament la gent pagui el cost que tindrà el bus llançadora.

Aquest bus unirà cada cinc o deu minuts l’aparcament amb el centre. Sureda ha detallat que Girona ha de seguir “exercint de capital” i per això entenen que cal treballar per donar espai a tots aquells visitants que arribin amb el seu vehicle privat, però a la vegada donar-los “eines” per moure’s de forma sostenible per dins del nucli urbà.

Un aparcament de bicis a l’estació del TAV

Un altre dels projectes que Girona presentarà en els fons Next Generation és la creació d’un aparcament de bicicletes segur i d’alta capacitat. Es tracta d’un mòdul que s’instal·larà al parc central, a la porta de l’estació del TAV, i que tindrà una capacitat per 50 bicis. De tota manera, aquest aparcament es podria ampliar si fes falta.

A dins hi haurà càmeres per controlar qui entra a l’aparcament i quins usos es fan. També hi haurà una zona de taquilles pensada pels cicloturistes. La regidora de Mobilitat ha recordat que hi ha molta gent que ve amb bicicleta a visitar la ciutat però actualment no tenen un espai per guardar les alforges mentre passegen per Girona. Amb aquestes taquilles es donaria resposta a aquesta necessitat.

Una de les partides més importants que es presenten per aconseguir finançament europeu és la connexió del carril bici entre Girona i Vilablareix. Aquesta connexió es farà pel polígon de Mas Xirgu i comptarà amb una prova pilot a la rotonda de Salt. Aquesta prova pilot consisteix en refer tota la rotonda per fer el punt mig més petit, mantenir els dos carrils per a vehicles i instal·lar-hi el carril bici al voltant. La previsió és destinar 1,2 milions d’euros a aquesta nova connexió intermunicipal.

L’Ajuntament de Girona també projecta una ampliació del nombre d’estacions de Girocleta en els propers anys. La previsió és ampliar el 50% de les estacions que hi ha actualment i acostar el servei públic de bicicletes a barris en desenvolupament, com ara la zona de carretera Barcelona. Per últim, el consistori també preveu comprar dos autobusos elèctrics de 200.000 euros cada un per renovar la flota.

L’alcaldessa ha insistit que tots els projectes que es presenten per aconseguir fons europeus son inversions que ja tenien en ment fer-les, però que ara aprofiten la convocatòria d’ajudes de la Unió Europea. En el cas en què s’acceptin els projectes, les inversions s’hauran de començar a fer a la primavera i caldrà que estiguin acabades abans del desembre del 2024.