L'educadora Daniella Tilbury s'incorpora al claustre de la UdG com a doctora honoris causa

Destaca que l'educació i les universitats han de ser "el far" cap a un futur sostenible

La Universitat de Girona (UdG) ha concedit aquest migdia la distinció de doctora honoris causa a l’educadora, líder pel desenvolupament sostenible i investigadora acadèmica Daniella Tilbury. La investidura s’ha fet a proposta del Departament de Didàctiques Específiques de la UdG, i la professora Anna Maria Geli ha estat la padrina de la doctoranda. L’acte ha tingut lloc a l’Aula Magna Modest Prats.

El rector de la UdG, Quim Salvi, ha lliurat la medalla de doctora honoris causa a Daniella Tilbury "per la seva trajectòria com a acadèmica i investigadora en l’educació pel desenvolupament sostenible, per l’excel·lència i extensió de la seva recerca i el seu lideratge internacional, i pel seu suport incondicional a l’educació científica i ambiental de la UdG".

En l'elogi a Daniella Tilbury, Anna Maria Geli ha destacat la seva "generosa, intensa i extensa col·laboració amb la UdG" i el seu "mestratge sense fronteres". Després de les paraules de la padrina, s’ha projectat un vídeo amb el testimoni de quatre acadèmics sobre la importància i l’evolució de la recerca en la sostenibilitat en els darrers anys.

Una vegada ingressada formalment al claustre de la UdG, Daniella Tilbury ha posat de manifest "l’honor i el privilegi" que sent en rebre aquesta distinció en una universitat que ha ocupat un "lloc molt especial" en la seva trajectòria professional i el seu cor. La doctoranda ha iniciat el discurs proposant un exercici d’imaginació a l’auditori de l’Aula Magna, a qui ha convidat a tancar els ulls i a pensar com serà la universitat l’any 2050: els edificis, les facultats, els espais d’aprenentatge, la docència que s’hi impartirà i la recerca que s’hi durà a terme. Tilbury ha instat els assistents a aturar-se, a reflexionar i a mirar endavant per "projectar el futur de la sostenibilitat amb imaginació".

Daniella Tilbury, que s’ha declarat "enamorada" de Girona i la universitat, ha ressaltat el paper "fonamental" de l’educació per aconseguir un futur sostenible pel planeta. "El procés de transformació necessita temps i les universitats compromeses amb el futur han de crear experiències que fomentin el canvi, que ha de ser tangible i visible", ha dit. Un canvi que segons ella ja "s'està produint", però que malauradament "és massa lent".

"El far" per aportar solucions

L’acadèmica ha ressaltat que fenòmens com la pandèmia o les inundacions evidencien que hi ha problemes i que cal actuar immediatament perquè "l’impacte sobre el planeta sigui més limitat". A més, ha animat les escoles i universitats a no ser només un "mirall" de la societat, reflectint allò que no va bé, sinó a erigir-se en "el far" que aporti solucions. "No sé on ens portarà aquest camí però el recorrerem junts", ha conclòs.

El rector ha tancat l'acte recordant que cada investidura d'un honoris causa "representa un pas endavant de la universitat, una manera de presentar-se al món, de definir les nostres prioritats i la nostra responsabilitat social". En aquest sentit, Quim Salvi ha refermat "el compromís de la UdG amb el medi ambient i la sostenibilitat des de la perspectiva educativa" i ha dit que Daniella Tilbury "exemplifica la lluita per a un planeta més habitable".

Reconeixement internacional

Els canvis que Tilbury ha impulsat en l'educació per al desenvolupament sostenible li han comportat reconeixement internacional. Les aportacions de la seva recerca pionera sobre els marcs per reorientar l’educació superior i la formació del professorat cap al desenvolupament sostenible la van dur ser assessora de polítiques de sostenibilitat de l’ONU i a presidir diversos comitès sobre Desenvolupament Sostenible, Cultura i Educació a la mateixa organització internacional.

Actualment és primera Comissionada de Desenvolupament Sostenible i Generacions Futures del Govern de Gibraltar. En aquest àmbit participa activament en la iniciativa 'Today4Tomorrow', que treballa per incorporar els drets intergeneracionals a les polítiques públiques. També impulsa l’acadèmia FuturesForward, que prepara joves d'entre 20 i 30 anys per ser motor de canvi cap a la sostenibilitat.

Des del 1993

L’any 1993, el Departament de Didàctiques Específiques de la UdG va crear el grup de Recerca en Educació Científica i Ambiental. Aquest mateix any, el grup va iniciar relacions amb Daniella Tilbury, que acabava de publicar un article sobre els marcs que reorienten l’educació superior cap al desenvolupament sostenible.

Aquest article, destaca la UdG, va marcar el canvi dels estudis universitaris cap a la sostenibilitat i va ser l’inici d’una fructífera col·laboració amb Tilbury. Actualment, la universitat compta amb dotze grups de recerca i 150 investigadors i investigadores orientades a millorar la sostenibilitat en els àmbits tecnològic, científic, social, educatiu, així com en els camps de l’economia, el turisme, les humanitats i la salut.