La II Jornada 'Empresa i Coneixement' llença un missatge a l'empresariat: 'innovar o morir'

Més de 500 empresaris i alts directius debaten a Girona el paper del lideratge com a factor clau per sortir de la crisi

Girona s'ha convertit aquest dijous en una gran taula de debat empresarial. La II Jornada 'Empresa i Coneixement' porta fins a l'Auditori de Girona una vintena de ponents amb l'objectiu de debatre el paper del lideratge com a factor clau per sortir de la crisi econòmica.

Davant un públic format per més de 500 empresaris i directius, els ponents han anat desgranant aquelles fórmules i experiències per fer les empreses més competitives. Entre els casos que s'han exposat hi ha, per exemple, els de la cervesa Moritz (una marca que es va refundar després de 26 anys de desaparèixer) o el de KH Lloreda (que va saltar del món de la joieria als productes de neteja i ha aconseguit creixements anuals de fins a un 11%).

Durant les sessions, hi ha tres conceptes clau que han centrat l'eix del debat: productivitat, innovació i internacionalització. De fet, tots els assistents -mitjançant respostes fetes a través d'un sistema telemàtic- han considerat que aquestes són les assignatures pendents de l'economia, no només gironina sinó també catalana i estatal.

Per centrar el debat, la II Jornada 'Empresa i Coneixement' ha portat fins a Girona el director de l'Institut d'Estudis Futurs de Copenhaguen, Ulrik Blinkenberg. Entre d'altres, aquest ponent ha exposat diferents iniciatives innovadores d'arreu del món (com ara la decisió de Google de construir cotxes sense conductor) i ha estat clar sobre quines són, ara, les economies emergents. "El món s'ha capgirat, i ara tothom parla d'Àsia, de Sud-amèrica i Àfrica: Europa ha quedat fora de joc", ha assegurat.

Blinkenberg ha demanat als empresaris que girin els ulls cap a aquestes zones i els ha dit que, ara com ara, l'única manera de combatre la política de preus baixos d'aquests mercats és amb "innovació i competitivitat". A més, per al director de l'Institut d'Estudis Futurs, les empreses també han d'estar disposades a oferir servei "les 24 hores durant els 27 dies de la setmana".

Una de les ponències destacades de la jornada ha estat la conferència 'Com puc millorar la competitivitat de la meva empresa?', impartida pel professor d'Estratègia Global a l'IESE Business School, Pankaj Ghemawat.

Entre d'altres, s'ha posat de relleu que les empreses exportadores han assolit el doble de productivitat de les que no venen a l'exterior. Però, a més, també han incrementat el seu valor afegit aquelles empreses que han importat productes (sobretot, noves tecnologies). "A la llarga, s'ha demostrat que aquesta inversió era útil", ha destacat Ghemawat.

Per últim, el professor d'Estratègia Global també ha subratllat que les empreses innovadores (que han apostat per l'I+D) han incrementat fins a un "35% la seva productivitat" en els darrers anys.

Protagonisme als joves

La II Jornada 'Empresa i Coneixement', aquest any, també ha incrementat el protagonisme dels joves. Per això, 150 estudiants gironins d'entre 16 i 22 anys segueixen les sessions des d'una sala apart i, després de les conferències i debats, interactuen amb els ponents.

De moment, la impressió que en treuen de l'experiència és positiva. Però al mateix temps, també realista. "Ens serveix per veure què es pot arribar a fer en un futur pròxim, i a estar amatents a aquelles oportunitats que es puguin presentar", ha considerat en Ferran Batlle, un estudiant de l'IES Montilivi de Girona. "És veritat que el futur és complicat, però també s'aprèn que una de les actituds clau que s'han de tenir és no desanimar-se", ha indicat, per la banda, una alumna de l'IES Pere Alsius de Banyoles, Olívia Font.