TEISA posa en funcionament dos autocars 100% elèctrics en quatre línies de transport urbà a Girona

Poden fer entre 200 i 250 quilòmetres diàris

L’empresa gironina de transports TEISA ha recuperat, 101 anys després, autobusos 100% elèctrics per realitzar proves en quatre línies de transport urbà de Girona (L3, L4, L6 i L9). Es tracta d’unes proves realitzades pel projecte de la xarxa de carril ràpid BRCAT Salt-Girona de la Generalitat de Catalunya i que s’estan duent de la mà de dos fabricants: l’autobús Urbino de Solaris, que va circular per la ciutat dies enrere, i l’ietram d’Irizar, en circulació fins el 19 de maig (tots dos, de 12 metres de llargada).

Pels propers mesos TEISA ha planificat més proves amb autobusos d’altres fabricants, com Iveco, Volvo, BYD, Man o Caetano, i ja està projectant l’adaptació de la cotxera de Montfullà per a la futura incorporació de vehicles elèctrics. D’aquesta manera, la companyia torna als orígens, ja que quan es va fundar, el 1920, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics impulsats per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.

Àlex Gilabert, gerent de TEISA, explica que "tot i ser una empresa centenària tenim un esperit jove i de territori i la nostra voluntat és transitar cap a l’electromobilitat, recuperant el nostre passat, i anant cap a la descarbonització, que avui en dia és fonamental". Referent a aquestes proves, afirma que "per implantar els busos elèctrics a les línies que operem és bàsic posar-los en funcionament real. Ens ha de permetre saber com adaptar la infraestructura elèctrica de les nostres cotxeres. També resulta imprescindible assegurar la correcta càrrega nocturna i això suposa un canvi d’hàbits i de procediments diferents als que estem acostumats; així com una forma de conduir diferent que permeti allargar l’estat de la càrrega de les bateries".

TEISA està quantificant l’autonomia diària i el desgast de les bateries en diferents condicions de consum -amb climatització o amb calefacció- fent previsió de la seva durabilitat i de quan s’haurien de canviar.  Actualment, els autobusos 100% elèctrics permeten autonomies de fins a 200-250 km diaris. Pel 2022, els fabricants d’autobusos elèctrics preveuen una nova generació de vehicles amb bateries amb major densitat d’energia que podran permetre autonomies de fins a 300-350 km diaris. El pes de les pròpies bateries (prop de cinc tones, actualment) i les parades més espaiades limiten l’ús d’aquests tipus de vehicles en l’ús interurbà, tot i que també existeix l’opció de la “càrrega ràpida d’oportunitat”.

Un altre aspecte important a tenir en compte són les inversions. El cost, respecte a un autobús convencional, és d’entre 2,5 i 3 cops superiori també cal disposar d’una cotxera amb capacitat elèctrica suficient per poder realitzar les càrregues nocturnes simultànies. "A la nostra cotxera de Montfullà estem projectant la connexió a la xarxa de mitja tensió per estar preparats per operar i recarregar 20 autobusos 100% elèctrics en els propers anys, dissenyant la infraestructura elèctrica per fer el procés de recàrrega de la forma més òptima i eficient", afegeix Gilabert. "Tan important és disposar del vehicle com operar-lo correctament i assegurar que al dia següent no queda aturat el servei per un problema a la xarxa o per una mala càrrega durant la nit".

TEISA ja disposa de cinc vehicles híbrids (quatre d’urbans endollables i un d’interurbà) i el setembre d’aquest any incorporarà un sisè autocar interurbà híbrid a la Garrotxa. També està seguint l’evolució d’altres tecnologies, com la del bus d’hidrogen com a possible solució al 0% d’emissions per al transport públic interurbà i discrecional.