El TAV Barcelona-Perpinyà suposarà 'dificultats'

El cercle de reflexió Opencat ha ofert una radiografia de la futura Línia d'Alta Velocitat entre Barcelona i Perpinyà en una conferència-debat

La gran expectativa en relació amb l'Alta Velocitat ferroviària a la Catalunya del Nord va quedar palès ahir amb una conferència intitulada "El TAV Barcelona-Perpinyà serà una real revolució?", organitzada pel think tank Opencat. La cita, que s'ha desenvolopat a l'amfiteatre de la seu de la mancomunitat Perpinyà Mediterrània, ha atret 100 responsables econòmics, institucionals, universitaris i polítics de la Catalunya del Nord.

Ha estat motiu per Jordi Fuster, cap de projectes de Mobilitat de l'Agència Barcelona Regional, de declarar "l'èxit del TAV depèn de nosaltres. L'important és que la gent el faci servir". Fuster ha destacat que 10 trens circularan en cada sentit diàriament entre Barcelona i Figueres a partir del desembre, prèviament a l'obertura contínua entre Barcelona i Perpinyà, l'abril de 2013, abans de ressaltar "un trajecte en TAV a l'estat espanyol és un article de luxe, més que a l'estat francès, per això caldrà negociar preus".

En nom de la mancomunitat Perpinyà Mediterrània, el seu vicepresident encarregat de la política econòmica, Romain Grau, ha evocat un "canvi de paradigme i un avenç en la història del transport català" fruits de "l'ample de via idèntic entre Barcelona i Perpinyà". També ha estimat que "l'impacte del TAV en aquest tram no serà immediat, però es viuran tres temps, primer amb fluxos turístics, després residencials i més tard d'economia productiva". Grau també ha opinat "com a nord- catalans haurem de guanyar visibilitat al mapa, per treure la nostra economia de l'aïllament, amb el veïnatge d'una possible Catalunyaindependent". Amb el mateix enfocament de definició geogràfica ha declarat "fins ara hem estat un país que només vivia en l'ull de París, però l'alta velocitat acabarà equilibrant les nostres mentalitats". Tractant l'espai situat entre Perpinyà i Girona, Grau ha vaticinat "el TAV pot ser una revolució, amb la condició de dominar-ne el concepte i la llengua d'altri".

Les migracions pendulars, assignatura pendent

L'acte, de 80 minuts, ha permès a l'advocat fiscalista Hervé Germà, amb àrea de treball a Perpinyà i Figueres, exposar la possibilitat de viure a Perpinyà tot treballant a Girona o Barcelona, o al revés, amb el TAV. Ha admès que "la lliure circulació europea no es pot fer servir realment ja que els textos legals no estan uniformitzats" i ha assimilat el fet de '"treballar d'un costat de la frontera i dormir a l'altre" a una "complicació a nivell fiscal".

També ha esmentat les divergències hispanofranceses en l'àmbit de les fiscalitats empresarials, del sistema de pagament de les vacances als assalariats i de la multiresidència en cada costat de la ratlla fronterera. Descrivint uns sistemes "profundament diferents", Germà, amb to prudent, ha indicat "els Estats no han assumit que som fronterers. De moment, passar la frontera per anar al restaurant és fàcil, però anar a treballar és un problema. Sovint, les empreses que es mouen pel territori no saben a qui s'han de pagar les càrregues socials". També en relació amb aquestes migracions pendulars en un espai eurocatalà, Germà ha parlat de "dificultats en cas de defunció i de successions: per a un ciutadà espanyol que vivia a Perpinyà, cal aplicar textos espanyols o francesos?". Considerant "insoluble" la situació fins que "Europa no s'hi posi de debò", l'advocat fiscalista ha evocat la dificultat del treball a temps parcial a Perpinyà i Barcelona per un mateix treballador, generant complicades tramitacions amb les respectives hisendes: "Europa té tantes legislacions com estats i els impostos directes i les taxes locals no són gens harmonitzades", ha rematat.
 

A tall de conclusió, el president d'Opencat, Vincent Dumas, ha destacat que els actuals fluxos de treballadors pendulars entre Perpinyà i la Catalunya autònoma són "els més febles de tot l'estat francès", mentre la comunicació és més normalitzada amb Bèlgica i Suïssa. També ha destacat que el TAV "eixamplarà la vista dels nord-catalans, que deixaran de viure's com una terminal francesa" i ha defensat la idea que la frontera sigui "un avantatge i no un inconvenient". Sense eufòria, Dumas ha esperat que els futurs enllaços "Barcelona-Marsella" i "Barcelona-Lió" anunciats per les societats ferroviàries Renfe i Sncf generin beneficis per a Perpinyà, si bé la capital nord-catalana "té consciència que ha de dissenyar el seu reposicionament al mapa europeu". Citant dades de les xarxes immobiliàries "Habitaclia" i "Meilleurs Agents", ha argumentat que un pis a Barcelona costa "un 75 % més que a Perpinyà, el que pot representar avantatges per a uns i desavantatges per als altres". També ha defensat la creació d'ocupació com a "prioritària per donar empenta al futur moviment d'integració socioeconòmica europea que s'està dibuixant".

L'acte ha comptat amb la presència, entre el públic, de Jean-Paul Alduy, president de Perpinyà Mediterrània, André Joffre, vicepresident de la Cambra de Comerç de Perpinyà i president del clúster d'energies renovables nord-català "Derbi" i Marc Siré, president de la Cambra de Gestors de la Catalunya del Nord (Pyrénées-Orientales). També s'ha notat la presència de Jordi Pujol, fill de l'antic president de la Generalitat de Catalunya, que ha mantingut amb Opencat una reunió posterior a la conferència.