Els col·lapses de l'AP-7 a l'Alt Empordà poden fer perdre turistes a la demarcació

La Federació d'Hostaleria denuncia cues de fins a 27 quilòmetres entre la sortida de Figueres i la Porta Catalana

La Federació denuncia que aquesta situació "malbarata la imatge" de les comarques gironines, que recorda que tenen en el turisme la seva principal activitat econòmica. Atribueixen aquests problemes al fet que l'empresa privada que gestiona l'autopista no treballa "per donar un bon servei als usuaris", sinó per "enriquir les seves butxaques".

Concreten que durant l'agost i en dies puntuals com els dissabtes 11 i 18, s'han format retencions de fins a 27 quilòmetres al tram de l'AP-7 de la sortida de Figueres a l'últim peatge de Catalunya. Argumenten que les cues s'originen en aquest últim peatge perquè l'empresa privada que gestiona les autopistes catalanes ha optat per reduir recursos humans, substituint-los per màquines expenedores que permeten pagar en efectiu o targeta. Segons expliquen, el problema no és el pagament amb targeta sinó el que es fa en efectiu, ja que el funcionament és mitjançant una mena de cistella situada mot amunt de la mida del vehicle lleuger, que "per l'usuari que condueix li dificulta molt el pagament, i una acció que s'hauria de fer en segons, es converteix en minuts i a mesura que arriben vehicles, en llargues hores".

Els hoteleres també lamenten "l'actitud dels treballadors de la sortida de Figueres de l'AP-7, condicionats pel caire especulador de la directiva de l'empresa". Critiquen que no comuniquen les retencions per tal de prevenir que els conductors, i entre ells els turistes, "s'endinsin en unes retencions que els faran perdre tres hores del seu viatge de tornada".

La Federació remarca que les cues perjudiquen aquells qui per evitar les retencions de la N-II opten per pagar, viatjant per l'autopista perquè "teòricament creuen que és un tram nou, acabat d'estrenar, de tres carrils per banda i ràpid". Alerta que a la pràctica l'usuari es troba que aquest fet a l'agost és "totalment el contrari, perquè no és més que una via lenta i de llargues retencions". Aquests problemes, recorden, es produeixen en un tram de l'AP-7 que durant quatre anys ha patit les cues de les obres.

També qualifiquen d'"estafa" pels usuaris de les autopistes l'increment de preus -d'un 7,52% després del 29 de juliol i d'un 3% més a partir del setembre. Això "sense deixar de banda que a Catalunya ja tenim les autopistes més cares de l'estat espanyol".

Des de la Federació ja van expressar anteriorment un altre malestar per com està organitzada l'AP-7. Van enviar una carta al president de l'empresa privada que gestiona les autopistes catalanes exposant-li que no trobaven "lògic" que a la sortida 3 de l'autopista AP-7 entre la Jonquera i Figueres (un tram on passen un miler de vehicles diaris), hi hagués un accés pels usuaris de Via-T compartit amb els que paguen amb targeta. Lamenten que la resposta de la companyia va ser que com que només el 2% de les transaccions diàries utilitzava el Via-T, no calia que hi hagués un accés per a ells. "En certa forma i de bones maneres ens estava donant a entendre que no hi podien fer res, ja que segons les seves estadístiques ja els semblava bé com estava", recorden els hotelers, que lamenten que "la bona atenció a l'usuari" quedés "en un pla secundari".