La regió sanitària de Girona incorpora 73 gestors covid per alleugerir la feina als metges de la primària

Entrevisten les persones sospitoses i fan un llistat amb els contactes que després truquen

La majoria dels nous gestors covid que la Generalitat ha contractat per fer el seguiment de casos sospitosos de coronavirus a les comarques gironies ja estan treballant.

En total són 73, distribuïts en vuit regions diferents; a l'Alt Empordà és on més n'hi ha, setze, en bona mesura per l'increment dels casos a Figueres i Vilafant de les darreres setmanes. Al Gironès Nord i al Pla de l'Estany se n'hi ha destinat quinze, mentre que al Baix Empordà compta amb dotze nous professionals. L'Alt Maresme i la Selva marítima en tenen deu i sis respectivament, mentre que a la Selva interior conjuntament amb el Gironès sud n'hi ha vuit. La Garrotxa amb quatre i el Ripollès amb dos més completen els 73 nous professionals que s'han incorporat als diferents CAP de la regió sanitària.

L'objectiu d'aquesta nova figura és "alleugerir" la càrrega de treball del personal sanitari encarregat de fer les proves PCR i el seguiment dels casos positius, tal i com explica el director de l'Àrea Bàsica de Salut de Roses, Ricard Bonet. "El més pesat era la tasca burocràtica com la cerca de contactes, explicar la normativa, fer tràmits de la baixa laboral o d'altres coses que des de que hi ha els gestors ens permet anar molt més tranquils a nosaltres", assenyala Bonet.

La principal feina que té un gestor covid és posar-se en contacte amb una persona sospitosa d'estar infectada i a qui un professional sanitari prescriu o fa una prova PCR. En aquell moment, informa al pacient sobre el procediment que s'ha de seguir i comença el procés d'identificació de contactes.

Una feina que es fa per telèfon i que, a diferència d'abans, ara comença a partir del moment que hi ha un sospitós, i no s'espera a que sigui positiu. Això significa que el gestor ja té una llista fixada del cercle de persones que han estat amb aquest possible positiu quan arriba el resultat de la prova. Si aquesta és negativa s'ignora la feina de rastreig que ha fet, però si resulta que està infectat per coronavirus s'inicia el protocol.

Per a la Júlia Fontet, es tracta d'un canvi "important" ja que permet avançar feina en cas que hi hagi un contagi. Fontet reconeix que algunes de les persones es queden sorpreses quan les truquen i que "n'hi ha que no s'ho prenen bé inicialment".

La Júlia treballa al CAP de Roses i explica que fa entre deu i quinze trucades cada dia per intentar buscar "els contactes estrets". Es tracta de persones – habitualment de l'entorn familiar, d'amistats o laboral – que compleixen tres condicions: haver estat en contacte entre tres i quinze minuts amb un positiu, sense mascareta i a menys de dos metres.

Menys PCR a Roses

El director de l'ABS de Roses, Ricard Bonet, també ha informat que en la darrera setmana el nombre de PCR realitzades ha baixat. En concret, n'han fet unes 40 en aquesta àrea, mentre que l'anterior en van fer prop del doble. Tot i això són quatre vegades més que fa un mes. Aquests testos es realitzen en tres horaris diferents, matí migdia i tarda, excepte en casos que semblin molt evidents quan es fa la PCR al mateix moment.

Feina més enllà de trobar els contactes

Però la feina que han de fer els gestors covid va més enllà del simple rastreig i detecció de contactes. Aquest professional, informa a l'afectat que s'ha d'aïllar preventivament al domicili fins que tingui el resultat de la prova PCR, el qual podrà consultar a la web La Meva Salut.

Com que molts dels malalts no tenen clar com funciona, també han d'ajudar el pacient a fer funcionar la web, a més d'identificar si la persona necessita una baixa laboral durant el temps que tardarà a rebre els resultats (24/72 hores).

El Gestor també explica al pacient què ha de fer, si el resultat de la prova és positiu. En aquest sentit, li donarà les instruccions per l'aïllament domiciliari i quin és el seguiment necessari a partir dels símptomes. Un procediment que farà dos cops al dia mitjançant l'aplicació STOP COVID.

Finalment, el gestor també informa de la importància d'identificar els contactes estrets per tal de tallar les cadenes de transmissió del virus i fa un rastreig exhaustiu dels contactes del possible cas. i

Formació de professionals

A part d'aquestes noves contractacions de també s'està formant específicament a una cinquantena de professionals d'atenció a la ciutadania dels CAP que s'afegiran a aquestes tasques de seguiment dels casos sospitosos i dels seus contactes.

D'aquesta manera, es garantirà que hi hagi una dotació de professionals a tots els centres fent tasques de gestor covid, i que aquesta pugui incrementar en cas de necessitat, formant nous professionals.