Més de 91.000 persones segueixen en 'streaming' el Festival de Peralada alternatiu

Aguilà destaca que s'ha demostrat que "la cultura és segura"

91.288 persones han seguit en 'streaming', per televisió o ràdio les onze propostes d'un Festival de Peralada (Alt Empordà) que divendres va tancar l'edició més atípica. Per primer cop, arran de la pandèmia, el certamen ha estat gratuït i amb una programació pràcticament de butxaca.

S'acaba un Peralada que no parla d'assistents sinó d'audiències, però que ha demostrat "que la cultura és segura", com destaca el director Oriol Aguilà. "El nostre lideratge, precisament, s'havia de demostrar amb la nostra presència", diu. Aguilà admet que l'emissió en 'streaming' ha obert "noves finestres", però ja avança que Peralada "va néixer per viure una experiència memorable in situ" i que, en aquesta línia, ja treballen per poder aixecar el teló el 2021.

El film musical 'Ludi' del polifacètic Christophe Chassol va tancar divendres un Festival de Peralada restringit pel coronavirus. El festival va cancel·lar la programació de juliol i agost i es va reconvertir. Sense oblidar, això sí, els seus pilars fonamentals: la lírica, la dansa i la nova creació.

Per primera vegada, els espectacles han estat gratuïts –el poc públic hi assistia amb invitació- i es van retransmetre per 'streaming', televisió, ràdio i Internet. Del 22 i fins al 31 de juliol, aquest Peralada Livestream, com se'l va rebatejar, va portar una desena de recitals, concerts, dansa i conferències.

Entre els artistes que van actuar, la ballarina María Pagés, el baríton Carlos Álvarez, l'artista plàstic Santi Moix, el músic i 'showman' Alfonso de Vilallonga, el tenor David Alegret i la soprano Sabina Puértolas. Tres nits es van dedicar a la Cultura, la Sanitat i el Turisme; sectors tocats de ple per la covid-19.

Ara, l'organització ha passat balanç d'aquesta edició atípica, pensada per poder-la gaudir a través de les pantalles. Per això, Peralada no parla d'assistents sinó d'audiències. En total, 91.288 persones han seguit les onze propostes a través de diferents finestres (l'emissió en 'streaming', la ràdio, la televisió i Internet).

"El festival s'ha mantingut viu; el públic que ha pogut venir ha gaudit dels diferents espectacles demostrant que la cultura és segura, amb totes les mesures sanitàries que ens marca el moment", subratlla el director. "Però sobretot, valorem positivament haver pogut oferir aquests continguts de manera totalment gratuïta, i portar el festival a les llars i al món", hi afegeix Aguilà.

Per al director, que Peralada no formés part de les nits d'aquest estiu atípic, hauria estat "un cert abandó". "El nostre lideratge s'havia de manifestar juntament amb la nostra presència; calia ser-hi amb la justa mesura, amb prudència, els protocols necessaris i el model adequat", destaca Oriol Aguilà.

Amb la vista posada al 2021

Aguilà admet que és "innegable" que l'emissió en 'streaming' ha obert "noves finestres de connexió". "Ha estat una veritable aposta i això, sumat al fet que molts dels artistes que han actuat a Peralada ho feien per primer cop en quatre mesos, ens ha portat a viure nits de molta emoció continguda", assegura el director. A més, a les estrenes, Aguilà recorda que cal sumar-hi les activitats culturals i pedagògiques del Campus Peralada, "que també s'han pogut viure on line i que han tingut molt bona acollida per part del públic".

Però Aguilà també afirma que, "si a casa nostra hi ha un festival que va néixer per viure una experiència memorable i presencial in situ, aquest és Peralada". "Per això, des d'ara treballem per poder aixecar el teló del 2021 i renovar el nostre compromís amb els artistes i amb el públic", conclou.