Ultimàtum a Ryanair si no arriba als 3 milions de passatgers a Girona al cap de l'any

La Generalitat reduirà l'aportació a l'aerolínia si no assoleix els objectius marcats

Ryanair mantindrà aquest hivern només 21 rutes a l'aeroport de Girona. Això situa la reducció de vols com la més gran dels darrers anys. Entre finals d'octubre i març de l'any vinent, l'aerolínia de baix cost irlandesa operarà 78 freqüències setmanals des de Vilobí d'Onyar.

Entre d'altres, per les discrepàncies amb les taxes d'Aena a Barajas, es perdrà el vol Girona-Madrid, una connexió de la qual les institucions gironines n'havien fet una autèntica bandera. Però a més, la reducció de rutes afectarà destinacions i capitals europees com ara Londres, Brussel·les o Dublín.

Amb el Regne Unit, Ryanair només mantindrà el vol a Manchester. Sobretot, la programació d'hivern per a aquest any de la companyia connectarà Vilobí d'Onyar amb països com Itàlia o Alemanya (amb rutes que es mantindran com les de Torí, Venècia, Pisa, Trapani, l'Alguer, Bremen, Frankfurt o Colonia).

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha assegurat que aquesta reducció en cap cas farà replantejar l'acord de les institucions gironines amb la companyia. Ara bé, Font ja ha avançat que si l'aerolínia no arriba als tres milions de viatgers que es van acordar al cap de l'any, la Generalitat li reduirà l'aportació (fixada en 5,9 MEUR).

"Nosaltres amb Ryanair tenim un marc de relació estable, a través d'un contracte de màrqueting per promocionar rutes; i menys rutes, també significa menys aportació", ha ressaltat Font. El director general també ha assegurat, però, que des d'ara i fins a l'octubre encara hi ha marge per negociar, perquè "la xifra de 21 destinacions i 78 freqüències encara no és definitiva, i tenim oportunitats per incorporar-ne de noves".

Fins a 500.000 passatgers

De totes maneres, sigui com sigui, Ricard Font ha volgut treure ferro a l'assumpte. El director general calcula que, durant la temporada d'hivern, per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar hi poden arribar a passar entre 450.000 i 500.000 passatgers.

"Només que incorporem una nova ruta o una nova freqüència, això ja ens fa predir un hivern força estable a l'aeroport de Girona", ha dit. Font sí que ha advertit, però, que el Govern treballarà per adequar l'oferta a la realitat, i que en cap cas es pagarà publicitat i màrqueting per a rutes que no portin passatgers.

Marge per al vol amb Madrid

Ricard Font també s'ha referit al vol Girona-Madrid, que Ryanair eliminarà aquest hivern arran de les discrepàncies amb Aena. El director general ha emmarcat la supressió dins "la guerra oberta" que mantenen per les taxes, i ja ha avançat que la companyia irlandesa està "absolutament tancada" amb mantenir-lo al novembre.

"Veurem si de cara a la propera temporada d'estiu som capaços de recuperar-lo, però el problema té a veure amb les taxes a l'aeroport de Madrid", ha dit Ricard Font. El director general de Transports i Mobilitat veu marge per poder recuperar-lo, però ja adverteix que tampoc lluitaran "contra un mur".

"Es tracta d'un vol important per al territori i que és rendible pel què fa a l'ocupació", ha admès Font. "Però mai s'hauria tret si no hi hagués hagut una apujada important de les taxes a Madrid", ha conclòs.

El director general ha fet aquestes declaracions a Girona, abans de reunir-se amb la patronal dels transportistes -l'Asetrans- per presentar-los les mesures per millorar la competitivitat de la flota del transport de mercaderies per carretera.