Platja d’Aro talla el trànsit de les dues avingudes principals cada tarda per garantir la distància social

La sectorització de les platges o la creació d'aparcaments dissuasius es mantenen fins setembre

L'Ajuntament de Castell-Platja d'Aro (Baix Empordà) ha iniciat aquest dimecres les restriccions de trànsit a les avingudes de s'Agaró i Cavall Bernat, dues de les principals vies de trànsit del municipi. A partir de les cinc de la tarda, els cotxes no podran circular-hi i tot l'espai serà per a vianants i terrasses. Per fer-ho, les brigades municipals han instal·lat uns blocs de formigó que barren el pas als cotxes. També hi ha una pilona per facilitar l’accés dels veïns que tenen un aparcament en aquests carrers. Es repartiran prop d’un centenar de comandaments per tots els propietaris.

De tota manera, es guardarà un vial de servei per on passaran els vehicles d'emergències en cas que sigui necessari. Una vegada siguin dos quarts de vuit del matí, els operaris retiraran els blocs que impedeixen el pas dels vehicles i es reobrirà el trànsit. Amb aquesta mesura, l'alcalde de Platja d'Aro, Maurici Jiménez, ha afirmat que volen prioritzar "la seguretat dels visitants a la via pública".

També permetran als restauradors ampliar les terrasses uns metres per tal de recuperar l'aforament inicial que tenien abans de les restriccions. A partir de les cinc de la tarda i una vegada han vist que els cotxes deixaven de circular, els propietaris han tret les taules al carrer per instal·lar-les al mig de l'asfalt. No ha estat fins a mitja tarda, però, que els vianants han decidit passejar pel mig de la via.

Segons l'alcalde aquesta mesura havia generat "un cert neguit" entre els comerciants, qui veien perillar part dels ingressos per la falta de trànsit. Tot i així, Maurici Jiménez ha apuntat que el cap de setmana passat "hem tingut un volum de gent similar al 15 d'agost". Això ha fet que el consistori es marqui la prioritat de garantir la distància social. "Ens preocupa més l'aglomeració que no pas la falta de gent", ha afegit el batlle. L'alta ocupació, però, ha posat sobre la taula "que aquestes mesures eren necessàries". Les restriccions es mantindran cada dia fins el 6 de setembre.

Visible a Google Maps

Una de les particularitats del tall diari de les avingudes és que estarà indicat als navegadors del Google Maps, un fet que permetrà als vehicles veure si es pot circular o no per aquesta ruta en temps real. Tal com ha explicat Jiménez, a partir de les cinc de la tarda es canviaran les “condicions d’accés a cadascun dels allotjament”, d’aquesta manera si algú pregunta com accedir a algun dels punts de la zona la ruta es recalcularà “automàticament” i es buscarà un accés diferent. El consistori ha demanat que les indicacions vagin totalment coordinades amb els horaris que s’han establert, d’aquesta manera al matí – a partir de dos quarts de vuit – s’hi podria passar, però en canvi a la tarda quedaria vetat – des de les cinc - i s’hauria de buscar un pas diferent.

Una mesura ben rebuda

La notícia del tancament del trànsit de les avingudes principals fa dies que és tema de debat entre els veïns i veïnes del municipi, però també per aquells visitants que hi tenen una segona residència o bé el visiten freqüentment. És el cas d’en Gerard Pedragosa, provinent de Granollers, que aprofitant les vacances de la feina s’ha desplaçat amb la seva parella a passar una setmana a Platja d’Aro l’objectiu de desconnectar i aprofitar la platja. En el seu cas la restricció no l’ha enganxat desprevingut i de fet defensa que és una bona opció tenint en compte que proporciona “més espai per la gent” i aglutina “menys cotxes”.

Una opinió ben diferent a la d’en Magí Segarra i la Dolors Almirall, que si bé creuen que per un costat és agradable “poder passejar amb tranquil·litat”, per l’altre els ocasiona “petits problemes de circulació”. Les restriccions els impedeixen arribar a la porta de la casa – ubicada a l’avinguda S’Agaró – on tampoc es pot aparcar durant les franges establertes. “No es pot ni descarregar” ha lamentat Almirall, qui per contra ha reconegut que potser “dormiran més tranquils” en eliminar el soroll del trànsit.

Pel que fa als veïns i veïnes, en general veuen amb bons ulls la mesura. La Sandra Costa ha apuntat que és una bona opció per eliminar “les aglomeracions” del cap de setmana “a les voreres” i que també s’ha de veure com una “oportunitat” per les terrasses dels restauradors, que podran atendre tots els clients respectant les distàncies de seguretat. De fet, Costa ha defensat que potser seria una bona opció deixar aquesta restricció passat el setembre, “sobretot durant el cap de setmana” perquè entre dilluns i divendres hi ha “més moviment de càrrega i descàrrega”.

Platges sectoritzades i més aparcaments

Per altra banda, l’Ajuntament de Platja d’Aro també ha impulsat la sectorització de la platja gran per calcular l’aforament màxim. Cada zona tindrà una capacitat màxima d’unes 800 persones, segons els metres que faci. Està delimitada pels fanals que hi ha al principi de la sorra on es pot veure pintada per una franja de color i una lletra. També hi ha un cartell amb el nombre màxim de persones.

Segons fonts municipals, els usuaris estan respectant aquestes indicacions i durant els últims caps de setmana s’han esponjat molt per tota l’extensió de la platja. Igualment, el consistori veu difícil que es superi l’aforament màxim permès.

Per altra banda, l’Ajuntament també ha habilitat dos aparcaments dissuasius extraordinaris. Un d’ells és a l’antic Palladium i l’altra és a la zona dels Pins, que aquesta ja s’habilita durant el Carnaval. També hi ha un aparcament al Masua Bas, on fan el mercat setmanal. En total hi ha 800 places d’aparcament.