Adéu al tram gratuït d'AP-7 a Girona

L'Estat ha derogat l'article que permetia les bonificacions en peatges de les autopistes estatals

Les retallades del govern espanyol obligaran a replantejar les bonificacions per recurrència, alta ocupació o vehicles eficients que s'apliquen als peatges catalans, segons fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. El decret-llei 20/2012, aprovat divendres passat pel Consell de Ministres, elimina la compensació que l'Estat ha de liquidar per les bonificacions a les autopistes catalanes, un incompliment que se suma als deutes que el govern espanyol manté amb la Generalitat pels peatges des de 2010.

El nou decret també ha derogat la normativa que suprimia els peatges per a moviments interns per l'AP-7 a les ciutats de Tarragona i Girona, a més del pas per la B-30. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha lamentat que les mesures del govern espanyol posen "en dubte" l'actual sistema de bonificacions de peatges i ha explicat que el Govern està estudiant què fer. Recoder ha criticat que la pujada de l'IVA del 18 al 21%, que suposarà una recaptació addicional de 21,57 milions d'euros per part de l'Estat, representarà també un increment de 311 a 333 milions de la dotació del fons de rescat de peatges, "sense cap mena de retorn a Catalunya, agreujant el dèficit fiscal", ha explicat Recoder.

Derogació del decret

El govern espanyol també ha derogat el decret-llei 101/2000, que va alliberar els peatges per als moviments interns de l'AP-7 a Tarragona i Girona, així com el peatge del 'by-pass' de l'AP-7 pel Vallès (la B-30). Recoder ha apuntat que desconeix els plans de l'Estat per aquests trams viaris, però ha assegurat que la Generalitat lluitarà perquè es mantingui la gratuïtat.

Fonts de Territori i Sostenibilitat han reconegut que totes aquestes mesures obligaran a plantejar el sistema de bonificacions, ja que el Govern vol continuar amb el model per afavorir una mobilitat sostenible sense augmentar el deute de l'administració amb les concessionàries de peatges, que ja suma 91 milions d'euros entre empreses públiques i privades.

Les bonificacions per recurrència representen al voltant del 90% dels recursos que la Generalitat destina a aquests descomptes, mentre que les de vehicles eficients i els VAO "reflecteixen la política del Govern en favor d'una mobilitat sostenible", segons els representants de Territori.