Foment veu prioritari la construcció de l'ample de via europeu entre Figueres i Portbou a curt termini

Manel Nadal avança que el futur centre intermodal del Far d'Empordà tindrà una capacitat de 300.000 contenidors

El secretari per a la Mobilitat ha anunciat que l'actual equip ministerial valora com a prioritària i en un termini de temps curt la construcció de l'ample de via europeu entre Figueres i Portbou, molt reivindicat pel territori, i ha recordat que Madrid fins ara s'hi havia negat.

La conferència que ha pronunciat a la Llotja de Contractació de Girona ha girat entorn del futur Centre Intermodal Empordà sota el títol 'La Plataforma Intermodal de l'Empordà. Cruïlla entre la Península Ibèrica i Europa'. Nadal ha volgut deixar clar que aquest centre buscarà nous mercats i per tant no suposarà una pèrdua de negoci de Portbou, que ha de mantenir la càrrega pesada, el canvi d'eixos i, en un futur, créixer més amb l'ample de via europeu. El principal objectiu és incentivar el transport ferroviari en detriment de la carreta, ja que actualment encara és poc important. Durant el 2008, el transport ferroviari va representar un 2%, mentre que l'any 2004 havia estat del 2,4%. 'Si no fem més esforços (en l'àmbit ferroviari), les carreteres se'ns col·lapsaran'.

Una capacitat de 300.000 contenidors


El futur Centre Intermodal Empordà serà un centre logístic intermodal amb accés ferroviari d'ample ibèric i europeu i estarà situat entre Vilamalla i el Far d'Empordà. Disposarà de 60 hectàrees per a activitats logístiques i intermodals. El pressupost serà de 118 MEUR, dels quals 67 seran per l'accés ferroviari i les vies; 24 milions per la terminal, i 7 i 19,5 milions per vehicles i contenidors. La inversió pública serà del 75% i el 25% restant provindrà de capital privat. Nadal ha explicat que el diner públic es destinarà en les vies mentre que la terminal es podrà explotar per part del sector privat a través d'un concurs. Per altra banda, el Govern ja ha parlat també amb els operadors logístics de cotxes i s'hi han mostrat interessats.

El centre intermodal podrà acollir fins a 300.000 contenidors – amb possibilitats d'ampliar-se a 600.000 sense necessitat d'ocupar més terrenys dels que hi ha destinats- i 300.000 vehicles (cotxes) anuals. Segons càlculs del Govern, permetrà retirar de la carretera fins a un miler de camions dels 11.000 que diàriament passen per la Jonquera.

Pel que fa al calendari, en aquests moments ja s'ha fet un estudi informatiu i hi ha també una declaració favorable sobre l'impacte ambiental. La previsió és que la licitació de les obres es faci entre finals d'aquest any i principis del 2011. Per alta banda, la Unió Europea ha concedit una subvenció de 800.000 euros per a la redacció del projecte de l'estació intermodal, fet que, segons Nadal, demostra que a la xarxa ferroviària de transports europea 'li interessa'.

El LOGIS Empordà


Aquest centre per a la logística i distribució estretament lligat al futur centre intermodal està situat al Far d'Empordà (Alt Empordà) i ja compta amb uns 200.000 metres quadrats urbanitzats dels 555.000 que té. La previsió és que continuï urbanitzant-se en vàries etapes. Compta amb una nau pràcticament acabada i una altra en construcció i ja hi ha vuit empreses que han firmat contractes per entrar-hi.
  • Nadal diu que Foment veu prioritari la construcció de l'ampla de via europeu entre Figueres i Portbou a curt termini