El PSC reclama unitat perquè el soterrament del tren a Girona comenci el més aviat possible

Celebren que el traçat s'allunyi de Sant Fèlix

El projecte data de l'any 2007 -la fase 2 la van enllestir el juny mentre que la fase 3 està signada l'octubre- però l'Ajuntament de Girona no havia rebut mai la proposta i, ni molt menys, l'havien pogut analitzar amb detall. En el ple de dilluns l'alcalde, Carles Puigdemont (CiU), va entregar a cada grup municipal una còpia de la proposta que fa gairebé cinc anys va fer el Ministeri de Foment per soterrar el tren convencional a la ciutat, unes obres que haurien de començar un cop enllestides les de l'alta velocitat.

El PSC, principal grup a l'oposició, creu que, d'entrada, és una "bona notícia" que el títol del projecte sigui 'Projecte de construcció d la plataforma i via de la línia d'alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-frontera francesa' perquè segons la portaveu, Pia Bosch, implica que Foment també creu que el soterrament del tren convencional és part de les obres per fer passar trens d'alta velocitat (TAV) pel centre de la ciutat.

En una primera anàlisi que, adverteix Bosch, encara no ha pogut ser massa profunda, els socialistes celebren que el traçat que proposa Foment en la proposta del 2007 casi amb planejaments urbanístics de la ciutat i de l'àrea urbana perquè, per exemple, permeten construir estacions a Pont Major i a la zona sud de la ciutat per configurar una xarxa potent de rodalies dins mateix de la ciutat.

Ramon Ceide ha detallat que un dels aspectes més positius d'aquesta traça és que proposa fer passar el tren convencional per sota del viaducte i allunya així el túnel del nucli antic de la ciutat i, sobretot, de l'església de Sant Fèlix. La proposta del 2002, que ja preveia un túnel per a l'alta velocitat i un altre per al tren convencional, proposava que aquest segon creués el riu Onyar prop de la basílica i preocupava als grups municipals que les vibracions o les obres poguessin malmetre-la.
D'altra banda, el grup municipal del PSC assegura que "entén" per què el projecte no allarga el soterrament del tren fins més enllà de Pont Major, prop de Celrà. Ceide ha detallat que aspectes com la inundabilitat o el tipus de sòl ho desaconsellen perquè podrien dificultar la construcció i, a més, posar en entredit el manteniment. Per això, ha assegurat que no veuen malament que la proposta d'Adif faci sortir a la superfície al tren al principi del Pont Major, al peu de la muntanya de Montjuïc.

Tot i que el PSC no veu cap dificultat tècnica perquè fase 2 i fase 3 es puguin fer de forma simultània, les obres s'allargarien mínim 3 anys. Per això, reclama un front comú de partits i ciutadania per consensuar una proposta i demanar que es digui a terme amb la màxima celeritat. Pia Bosch, a més, també ha instat a "repensar" la Girona del futur com una nova ciutat amb una capitalitat renovada i propostes de mobilitat d'àrea urbana. A més, els socialistes creuen que caldria compensar amb més inversions els barris que es vegin afectats per tants anys d'obres.