Després de gairebé cinc anys d'haver-se redactat, el projecte per soterrar el tren convencional al seu pas per Girona ha sortit dels calaixos del Ministeri de Foment. El document, que ara l'Ajuntament està estudiant a fons, divideix l'obra en dues grans fases (que reben el nom de 2 i 3).
Si s'accelera al màxim el soterrament i s'encavalquen les dues fases, els treballs durarien, com a mínim, tres anys i quatre mesos. Si per contra, l'obra es fes de manera seqüencial, aleshores soterrar el tren convencional no seria una realitat fins, com a molt aviat, l'any 2020 (i això, tenint en compte que les màquines comencessin a treballar un cop enllestides les vies del TAV).
El primer tram de l'obra (que al projecte rep el nom de fase 3) s'estén al llarg de gairebé dos quilòmetres. En concret, 1,949. Comprèn des de l'entrada sud de la ciutat fins a la futura estació subterrània, que s'excavarà al costat de la de l'alta velocitat.
Segons el document, al qual ha tingut accés l'ACN, els trens procedents de Barcelona es començaran a endinsar al subsòl urbà de Girona a l'alçada del carrer Ramon Turró. Gran part d'aquest tram -més d',17 quilòmetres- s'executarà mitjançant un túnel entre pantalles.
Per fer passar subterrani el tren convencional es desmuntarà el talús existent i s'enderrocarà part del viaducte que comença a l'alçada del carrer Cassià Costal i arriba fins a la plataforma on hi ha l'actual estació de Renfe. Segons indica Adif, redactor del projecte, mentre durin les obres, s'hauran d'aixecar dos desviaments provisionals per on els trens- tant els d'un sentit com de l'altre- hauran de circular en via única.
Nova estació soterrada
La fase 3 del projecte també inclou les obres de la nova estació del tren convencional. Se situarà allà on abans hi havia l'antiga estació d'autobusos, serà completament soterrada i tindrà quatre plantes. A les tres primeres, que sumaran 12.660 metres quadrats, hi haurà aparcaments (amb una capacitat total per a 369 vehicles).
A la darrera, la que quedarà més enfonsada, s'hi situaran les andanes del tren convencional (una per sentit de circulació). Cadascuna de les andanes tindrà 5 metres d'amplada i 296 de llargada.
El pressupost per a la fase 3 de l'obra, que té un termini estimat de 40 mesos, ascendeix a més de 217 MEUR. En concret, segons l'estimació feta per Foment aquell any 2007, aquests treballs s'havien de licitar per 217.765.733,85 euros. El projecte de la fase 3 es va acabar de redactar el mes d'octubre del 2007.
Un túnel de 2,2 quilòmetres
La fase 2 de l'obra s'estén al llarg de 2,81 quilòmetres i comprèn des de la futura estació fins al punt en què les vies del convencional tornen a sortir a la superfície, al barri de Pedret. Aquí és on s'inclou una de les infraestructures estrella del projecte: un túnel de 2,2 quilòmetres, que Foment bateja amb el nom de 'túnel de Montjuïc', que es perforarà mitjançant tuneladora.
El túnel tindrà 12,10 metres de diàmetre i es preveu que, un cop comenci a perforar, la tuneladora avanci 1,8 metres cada hora (la mateixa velocitat que tenia la 'Gerunda', que va excavar els túnels del TAV).
Adif situa el pou d'atac de la tuneladora a la zona del Pont Major i preveu que, des d'aquí, l'enorme cuc de ferro avanci pel subsòl urbà de la ciutat fins a arribar a la futura estació del convencional. Al llarg del recorregut la tuneladora creuarà l'Onyar i, un cop entri de ple dins la ciutat, anirà excavant resseguint l'actual viaducte per evitar afectar edificacions.
En total, el túnel de Montjuïc tindrà 2.284,5 metres de longitud i set pous de compensació. Les obres inclouen també un fals túnel de 69,5 metres i la connexió -ja a la superfície- amb l'actual línia Barcelona-Portbou. A dins del túnel, la via reposarà sobre una placa de formigó (i no sobre balast).
El pressupost per a la fase 2 de l'obra, que té un termini estimat de 36 mesos, ascendeix a més de 135 MEUR. En concret, segons l'estimació feta per Foment aquell any 2007, aquests treballs s'havien de licitar per 135.903.707,11 euros. El projecte de la fase 2 es va acabar de redactar el mes de juny del 2007.
Si s'accelera al màxim el soterrament i s'encavalquen les dues fases, els treballs durarien, com a mínim, tres anys i quatre mesos. Si per contra, l'obra es fes de manera seqüencial, aleshores soterrar el tren convencional no seria una realitat fins, com a molt aviat, l'any 2020 (i això, tenint en compte que les màquines comencessin a treballar un cop enllestides les vies del TAV).
El primer tram de l'obra (que al projecte rep el nom de fase 3) s'estén al llarg de gairebé dos quilòmetres. En concret, 1,949. Comprèn des de l'entrada sud de la ciutat fins a la futura estació subterrània, que s'excavarà al costat de la de l'alta velocitat.
Segons el document, al qual ha tingut accés l'ACN, els trens procedents de Barcelona es començaran a endinsar al subsòl urbà de Girona a l'alçada del carrer Ramon Turró. Gran part d'aquest tram -més d',17 quilòmetres- s'executarà mitjançant un túnel entre pantalles.
Per fer passar subterrani el tren convencional es desmuntarà el talús existent i s'enderrocarà part del viaducte que comença a l'alçada del carrer Cassià Costal i arriba fins a la plataforma on hi ha l'actual estació de Renfe. Segons indica Adif, redactor del projecte, mentre durin les obres, s'hauran d'aixecar dos desviaments provisionals per on els trens- tant els d'un sentit com de l'altre- hauran de circular en via única.
Nova estació soterrada
La fase 3 del projecte també inclou les obres de la nova estació del tren convencional. Se situarà allà on abans hi havia l'antiga estació d'autobusos, serà completament soterrada i tindrà quatre plantes. A les tres primeres, que sumaran 12.660 metres quadrats, hi haurà aparcaments (amb una capacitat total per a 369 vehicles).
A la darrera, la que quedarà més enfonsada, s'hi situaran les andanes del tren convencional (una per sentit de circulació). Cadascuna de les andanes tindrà 5 metres d'amplada i 296 de llargada.
El pressupost per a la fase 3 de l'obra, que té un termini estimat de 40 mesos, ascendeix a més de 217 MEUR. En concret, segons l'estimació feta per Foment aquell any 2007, aquests treballs s'havien de licitar per 217.765.733,85 euros. El projecte de la fase 3 es va acabar de redactar el mes d'octubre del 2007.
Un túnel de 2,2 quilòmetres
La fase 2 de l'obra s'estén al llarg de 2,81 quilòmetres i comprèn des de la futura estació fins al punt en què les vies del convencional tornen a sortir a la superfície, al barri de Pedret. Aquí és on s'inclou una de les infraestructures estrella del projecte: un túnel de 2,2 quilòmetres, que Foment bateja amb el nom de 'túnel de Montjuïc', que es perforarà mitjançant tuneladora.
El túnel tindrà 12,10 metres de diàmetre i es preveu que, un cop comenci a perforar, la tuneladora avanci 1,8 metres cada hora (la mateixa velocitat que tenia la 'Gerunda', que va excavar els túnels del TAV).
Adif situa el pou d'atac de la tuneladora a la zona del Pont Major i preveu que, des d'aquí, l'enorme cuc de ferro avanci pel subsòl urbà de la ciutat fins a arribar a la futura estació del convencional. Al llarg del recorregut la tuneladora creuarà l'Onyar i, un cop entri de ple dins la ciutat, anirà excavant resseguint l'actual viaducte per evitar afectar edificacions.
En total, el túnel de Montjuïc tindrà 2.284,5 metres de longitud i set pous de compensació. Les obres inclouen també un fals túnel de 69,5 metres i la connexió -ja a la superfície- amb l'actual línia Barcelona-Portbou. A dins del túnel, la via reposarà sobre una placa de formigó (i no sobre balast).
El pressupost per a la fase 2 de l'obra, que té un termini estimat de 36 mesos, ascendeix a més de 135 MEUR. En concret, segons l'estimació feta per Foment aquell any 2007, aquests treballs s'havien de licitar per 135.903.707,11 euros. El projecte de la fase 2 es va acabar de redactar el mes de juny del 2007.