Quan la feina i la vida són a la carretera

Els Mossos d'Esquadra consciencien els agents comercials sobre els "perills" del trànsit i reflexionen sobre seguretat viària i prevenció d'accidents

En Miquel fa més de 30 anys que és comercial. La majoria del temps que està treballant el passa assegut en el cotxe conduint d'un lloc a un altre. Al llarg d'aquests anys, el seu vehicle s'ha convertit en una mena de segon domicili. Com ell, la majoria dels seus companys passen moltes hores a la carretera. Són conductors professionals. Tot i això, en Miquel confessa que la rutina i pensar que coneix totes les carreteres ha fet que, en alguns moments, hagi passat algun ensurt. Una vivència que comparteixen molts dels comerciants de les comarques gironines i, per això s'han apropat fins a la seu del Col·legi d'Agents Comercials per escoltar els membres de l'equip de Formació per la Mobilitat Segura de Girona.

Aquest cop, els ponents de la xerrada informativa són el coordinador de la unitat de Formació per la Mobilitat Segura, Xavier Duran, i el formador de l'equip, Jordi Julià. Els dos agents dels Mossos d'Esquadra porten molt temps treballant plegats per conscienciar a la població sobre la importància de la educació viària i la seguretat a l'hora de conduir.

Com és habitual en aquests casos, els agents trenquen el gel amb els assistents amb un repàs històric sobre el concepte de trànsit. La unitat desgrana l'evolució de la humanitat des de la invenció de la roda fins a l'aparició dels primers vehicles a motor i, amb ells, els primers conductors temeraris. Mitjançant imatges, els agents tracten els principals factors que incideixen en els accidents de trànsit, els límits de velocitat a la carretera, les taxes d'alcoholèmia permeses i les penalitzacions que poden patir els conductors si circulen sota els efectes de l'alcohol.

Por als Mossos d'Esquadra

Després d'una primera visió sobre la normativa vigent actual, els comercials volen preguntar aquelles qüestions que més els inquieten. En Miquel és el primer que aixeca la mà per fer una pregunta. Ell, com molts altres venedors, es queixen de la "circulació imprudent" dels ciclistes. "No sé com he d'actuar quan em trobo un grup de ciclistes per la carretera", afirma. Tot seguit, un company assegut a la seva dreta pregunta la diferència entre els inhibidors de radars i els avisadors. Un altre comercial, en Jaume, que viu en una zona muntanyosa prop de Banyoles, explica que no sap com actuar quan pateix un accident amb un senglar ni quina és la normativa actual sobre aquests afers.

Els comerciants aprofiten el moment per llançar una bateria de preguntes sobre normatives i penalitzacions. D'altra banda, expliquen que "tenen por" dels agents dels Mossos d'Esquadra perquè les multes suposen "un cop molt dur" pel sector. I es que quedar-se sense punts en el carnet de conduir suposa que no poden sortir a la carretera i, per tant, no poden treballar. Per aquest motiu, en Miquel critica la col·locació de determinats radars a les carreteres. En especial, el radar que es troba a l'autovia que arriba fins a Santa Cristina d'Aro, prop de la sortida cap a Sant Feliu de Guíxols. En general, els venedors es mostren recelosos sobre les multes dels agents i demanen que facin més "tasques dissuasòries i preventives".

L'objectiu dels formadors per la Mobilitat Segura

Una idea que és ben rebuda pels agents de la unitat de Formació per la Mobilitat. En termes generals, l'objectiu principal d'aquest grup d'agents és conscienciar i formar ciutadans sobre les possibles conductes inadequades al volant. A més, intenten sensibilitzar a la població sobre els "perills" que hi ha a la carretera i canviar actituds irrespectuoses o perilloses mitjançant sessions informatives o tallers. La unitat fa seminaris, xerrades, conferències i tallers seguint un perfil d'actuació anomenat 'ROA': reflexionar, oferir i aplicar. La unitat utilitza activitats lúdiques com jocs de paraules i colors per treballar amb grups petits i potenciar la comunicació entre els assistents. Així, tal i com va explicar el caporal Duran, detecten i corregeixen els "automatismes incorrectes i gairebé inconscients" que tenen els conductors.

Aquesta unitat va sorgir, de manera molt embrionària, l'any 1988 amb un petit programa sobre educació viària. A partir de llavors, l'equip va començar a realitzar els cursos de formació que dirigia el Servei Català de Trànsit i va crear la 'Guia per a l'educació i la mobilitat segura'. Des de llavors, la unitat va anar creixent i actualment, està formada per 24 persones i liderada per tres psicopedagogs que planifiquen totes les sessions informatives.

Actualment, la unitat realitza dos tipus d'activitats, d'una banda xerrades i conferències i, d'altra banda, jornades on els agents instrueixen formadors. És a dir, donen eines als caps d'associacions o d'entitats interessades en educació viària perquè puguin traslladar la informació als seus companys o associats. "Intentem que les persones siguin transmissores de valors perquè és l'única manera que es creen xarxes de conscienciació", assegura el caporal i coordinador de Formació per la Mobilitat Segura de Girona, Xavier Duran.

El principal repte de l'equip de formadors vol arribar al màxim nombre de persones. Per aquest motiu, la unitat iniciarà un projecte per formar aquells membres o col·lectius que treballen amb presidiaris. En aquests moments la iniciativa es troba en un estat molt embrionari però la unitat té la intenció de convertir-la en realitat al més aviat possible.