La Generalitat aposta per mantenir el soterrament del tren convencional a Girona

Damià Calvet assegura que el diferencial de taxes entre l'aeroport de Girona i el Prat el fa "molt més atractiu" per a les companyies de baix cost

La proposta que estudia l'Ajuntament de Girona, sorgida d'un Fòrum Ciutadà del TAV, preveu que els trens convencionals i els de l'alta velocitat convisquin en una sola via. La intenció del consistori passa perquè s'instal·li un tercer rail als túnels urbans del TAV per permetre-hi també el pas de rodalies.

Aquesta opció descarta haver de construir el túnel previst des del Parc Central fins a Pedret i també permetria eliminar bona part de l'actual infraestructura del tren convencional (el talús i el viaducte). Tot i això, però, aquesta alternativa fa necessari haver d'aixecar un ramal perquè, un cop els combois del convencional hagin creuat Girona, tornin a entroncar amb la línia de Portbou.

A més, també obliga a construir un bypass per a mercaderies. Sobretot, perquè les perilloses no poden creuar el subsòl urbà de la ciutat. De moment, el consistori ja ha encarregat un estudi -que costarà 47.000 euros- per analitzar la viabilitat tècnica del projecte.

De totes maneres, des de la Generalitat aquesta opció es veu amb moltes reserves. De fet, el secretari de Territori Mobilitat ja ha anunciat obertament que el Govern aposta per mantenir el projecte inicial, que passa per soterrar el tren convencional, tot i que el Ministeri de Foment "l'hagi aturat sine die".

Calvet ha tret xifres i ha dit que, segons els càlculs del Govern, soterrar el convencional a Girona suposa construir un segon túnel de 4 quilòmetres, amb un cost de 132 MEUR. "I la Generalitat aposta per a aquesta solució", ha afegit el secretari de Territori i Mobilitat, durant una conferència al Cercle d'Infraestructures.

En referència a la proposta municipal, Damià Calvet ha dit que el principal escull amb què topa són "les dificultats tècniques", sobretot d'electrificació i senyalització, ja que els TAV i els trens convencionals funcionen amb sistemes diferents. A més, el secretari ha afegit que una sola via no serà suficient perquè hi convisquin tots els trànsits previstos, sobretot perquè la previsió és que es reforcin les freqüències quan s'engegui el nou servei de Rodalies.

Vies soterrades a Figueres i Far-Vilamalla

Durant la conferència al Cercle d'Infraestructures, Damià Calvet ha fet un repàs exhaustiu als diferents projectes ferroviaris que hi ha pendents a comarques gironines. En referència als terrenys previstos per al bypass de mercaderies a Girona, Calvet ha assegurat que aquesta és una opció "a llarg termini" i que, de moment, allò en què cal insistir és que "hi ha una reserva urbanística" feta.

A l'Alt Empordà, el secretari ha fet referència a tres projectes. D'entrada, ja ha avançat que abans del 2015 s'han de buscar fórmules perquè l'estesa del tercer rail fins a Portbou sigui una realitat. I vinculat amb el corredor mediterrani, Damià Calvet també ha fet referència al futur centre intermodal del Far-Vilamalla.

D'aquest projecte, el secretari ha avançat que l'estudi informatiu de la primera fase del complex es traurà a informació pública abans de l'estiu. Calvet ha insistit en què la Generalitat està fent els deures i ha instat l'Estat a fer el mateix, sobretot pel què fa a les connexions ferroviàries fins al futur centre intermodal.

"Estem treballant i empenyent el Ministeri de Foment perquè executi l'actuació sobre la via convencional, però costa molt parlar amb ells", ha criticat el secretari de Territori i Mobilitat. Per últim, en aquesta comarca, Calvet també ha recordat que tant el Departament de Territori com l'Ajuntament de Figueres han consensuat una proposta davant el silenci de Foment per completar la variant ferroviària. El projecte preveu mantenir l'estació al centre de la ciutat i soterrar part de les vies.

Més atractiu per al baix cost

Durant la seva intervenció, Damià Calvet també ha fet referència a la situació en què es troba l'aeroport de Girona, sobretot després que s'hagin conegut els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE). El secretari ha assegurat que mantenir la categoria de les instal·lacions permet ratificar l'acord amb Ryanair i que, a més, el fet que les taxes per volar al Prat siguin tres cops superiors a les de Girona, fa que l'aeroport de Vilobí d'Onyar (Selva) "sigui molt més atractiu per al low cost".

Tot i aquests avenços, però, Calvet no s'ha estat de criticar que en l'apartat de gestió s'ha fet marxa enrere. De fet, el secretari de Territori i Mobilitat ha dit que "no s'ha avançat gens" en la gestió individualitzada dels aeroports catalans, i que el Govern no deixarà de reclamar-la.