L'Estat treu a concurs la construcció de l'estació provisional del TAV a Girona

El pressupost per a la primera fase de les obres és de més de 37 milions d'euros

Dues licitacions d'obres de l'alta velocitat entre Barcelona i Girona havien quedat pendents amb el canvi de govern a Madrid. Això ha provocat que l'Estat reconegui que hi poden haver retards en l'arribada del TAV, fixada per al desembre de 2012. Es tracta del muntatge de via entre l'estació de la Sagrera i Mollet del Vallès i l'equipament de les andanes de la nova estació del TAV a Girona i la connexió amb l'actual. Tal i com va avançar la ministra de Foment, Ana Pastor, aquestes dues licitacions s'han desencallat aquest mes de març, concretament en el darrer Consell de Ministres del mes, celebrat aquest divendres.

Amb aquestes dues licitacions, Foment ha expressat la seva voluntat de què l'alta velocitat entri en servei en els trams Barcelona-Girona-Figueres en el "menor temps possible"


El projecte planteja la construcció d'un espai que permeti acollir totes les funcions de l'estació d'alta velocitat i que connecti amb les andanes subterrànies. El projecte inclou els acabats interiors i la dotació d'instal·lacions i equipaments per als diferents espais destinats a usos específics.

A banda d'aquest edifici -que es farà sobre la llosa de l'estació definitiva, excavada al Parc Central- també es construirà l'accés a les andanes. Aquest es farà a través d'un vestíbul de dos nivells, amb un gran forat al centre per facilitar l'entrada de llum natural fins a les vies soterrades.

La nova estació del TAV tindrà un accés directe des de l'actual estació de Renfe. El projecte preveu adaptar i tancar un pas de vianants existent.

Aquestes obres que ara es treuen a concurs tenen un caràcter provisional, malgrat costar més de 37 MEUR. El projecte ferroviari a Girona preveu la construcció d'una estació definitiva totalment soterrada. A principis de març, Adif va comunicar que ja havia acabat de constuir-ne tota l'estructura però encara cal fer-ne un concurs d'idees per a decidir com serà finalment aquesta estació.

Obres en paral·lel a la construcció de l'estació definitiva

Segons el govern espanyol, aquesta licitació es fa en paral·lel amb les gestions i treballs entorn a la construcció l'estació definitiva. Aquesta tindrà una longitud de 640 metres, una amplada de 58 metres i estarà situada 26 metres sota el nivell de terra coberta per una llosa de 28.720 metres quadrats.

L'edifici disposarà de quatre nivells. A la part inferior hi haurà quatre vies d'estacionament i les dues andanes d'alta velocitat, de 450 metres de longitud, mentre que els altres tres nivells, de 22.940 metres quadrats, es destinaran a l'aparcament -repartit en dues plantes i amb capacitat per a uns 1.000 vehicles- i a l'estació d'autobusos.