El PSC de Girona defensa que s'ha de mantenir el projecte inicial i soterrar el tren convencional

El grup municipal demana que es compleixin "els compromisos" amb la ciutat i critica que es generin "dubtes" entorn el futur de la infraestructura

El grup municipal del PSC a l'Ajuntament de Girona ha mostrat clarament la seva posició sobre el futur del tren convencional. La cap del PSC a Girona, Pia Bosch, ha defensat el projecte ferroviari inicial, que inclou el soterrament de les vies del tren convencional al seu pas per Girona. Segons Bosch, aquest projecte ja es va "debatre i analitzar en el seu temps" i, per al PSC, és "la millor opció possible" per a la ciutat.

Aquest any està previst que s'acabin les obres del TAV i el Ministeri de Foment encara no ha fet públic el projecte constructiu del soterrament del tren convencional. Aquest fet, sumat al context de crisi, fa que es temi que el projecte pot quedar en un calaix. Per això, el consistori està estudiant algunes alternatives com aprofitar els túnels del TAV per fer-hi passar els trens convencionals i evitar fer un segon túnel. El consistori defensa que, d'aquesta manera, es podria invertir els diners del segon túnel per enderrocar el viaducte.

Segons el grup municipal, discutir noves alternatives suposa un "risc enorme" i pot provar que l'Estat no prioritzi aquestes infraestructures.

"Pretextos" per a aquells que no volen prioritzar aquesta inversió

Segons Bosch, generar "dubtes" sobre el futur del projecte ferroviari només és una forma de donar "pretextos" a tot aquells que no tenen "interès en què aquesta inversió arribi el més aviat possible". Segons la líder del grup muncipal, en aquests moments de crisi econòmica és "evident" que l'estat espanyol reduirà les seves inversions però no "s'eliminaran". Per aquests motius, Bosch destaca que cal "unir forces i mostrar fermesa" defensant el soterrament perquè "temen" que, si es generen dubtes, el projecte ferroviari s'ajorni o, fins i tot, s'aturi.

En la mateixa línia s'ha referit l'exdirector dels Serveis Territorials de Política Territorial, Ramon Ceide, que ha subratllat que la ciutat de Girona ja tenia "definit i assimilat" el futur del tren convencional. A més, ha destacat que el soterrament de les vies està intrínsicament relacionat amb la creació del sistema de rodalies, un dels projectes "més ambiciosos" per als ciutadans gironins. Segons Ceide, el pla director urbanístic preveu diverses estacions de tren a la zona de l'Avellaneda i el Pont Major que serien incompatibles amb les noves alternatives que es proposen. "Tot plegat està provocant una gran sensació d'inseguretat urbanística, sembla que no sabem on anem", ha criticat Ceide.

L'estudi del consistori gironí "fa perillar" el soterrament del tren convencional

El grup municipal ha considerat que l'estudi encarregat pel consistori gironí, que proposa fer passar trens convencionals pels túnels del TAV i la construcció d'un tercer rail a Salt, només ajuda a "crear més dubtes" sobre aquesta inversió. Ceide ha considerat que mantenir el viaducte o fer passar els trens de mercaderies i els trens d'alta velocitat que no parin a la ciutat per un ramal diferent suposa obrir "un meló que desconeixem" i augura que això no "serà una millora per als interessos dels gironins". Per altra banda, el PSC alerta que l'estudi deixa "moltes incògnites" sense resoldre com la unió dels barris de Sant Narcís amb la zona de l'Eixample sud, l'execució del corredor ferroviari mediterrani o la connexió del tren amb les vies construïdes.