Carles Jaume veu molt difícil el soterrament del tren convencional a Girona

El subdelegat de l'Estat a Girona és partidari d'estudiar alternatives més econòmiques que soterrar les vies i enderrocar el viaducte

Sota el mandat del ministre Francisco Álvarez-Cascos, el govern espanyol va projectar una monumental obra d'enginyeria per a Girona que havia de comportar el pas del TAV soterrat pel centre de la ciutat i també el posterior soterrament de les vies del tren convencional i l'enderroc de l'actual viaducte. Deu anys més tard d'idear-se aquell projecte, el context econòmic fa trontollar aquest projecte. De fet, des de l'Estat sí s'ha impulsat -amb diferents retards en el calendari- l'arribada de l'alta velocitat tal i com s'havia previst però no hi ha notícies sobre què es farà amb el tren convencional.

Les directrius marcades per la ministra del ram, Ana Pastor, d'acabar primer les obres començades fa encara menys previsible que el soterrament de les línies del tren tinguin un futur pròxim. Aquests temors, que fa temps que planen sobre les institucions del territori, també l'ha explicitat el nou subdelegat del govern. Segons Jaume, és "molt difícil" que el projecte tal i com es va dissenyar en una època "de bonança econòmica" es pugui portar a terme en l'actualitat. "És molt difícil que sigui viable", ha manifestat.

Per això, Jaume ha afirmat que cal "replantejar el projecte" i s'ha mostrat obert a estudiar alternatives i fer d'interlocutor entre les administracions locals i el ministeri. L'Ajuntament de Girona està estudiant la possibilitat d'usar els túnels del TAV -que ja estan acabats- per fer-hi passar també els trens convencionals i, d'aquesta manera, evitar haver de perforar novament el subsòl per fer dos túnels més per al tren. D'aquest extrem ja n'han parlat el subdelegat i l'alcalde, Carles Puigdemont, en la primera reunió que han mantingut. Jaume ha manifestat que volen conèixer la proposta de l'ajuntament i que faran "les reunions de treball que calguin". A més, s'ha ofert a fer arribar aquesta alternativa al ministeri si es considera necessària.

Sobre l'alta velocitat, el subdelegat ha afirmat que la seva arribada suposarà un impuls econòmic i turístic per a la ciutat i les comarques gironines. A més, sobre el calendari, ha afirmat que les previsions es compliran, tot i que ha apuntat que hi poden haver "petites variacions" en el calendari. La previsió del ministeri és que els primers trens de prova comencin a passar a l'estiu i que el TAV funcioni a finals d'any.

La revisió de la Llei de Costes, beneficiosa per a les marines interiors

El subdelegat del govern estatal també ha reflexionat entorn la reforma de la Llei de Costes que el ministre Miguel Arias Cañete ha posat sobre la taula. Segons ha manifestat, la reforma plantejada pel ministre vol, entre d'altres, preservar els drets dels que tenen una propietat a primera línia de mar que no suposa un perjudici per al medi ambient.

Per això, en els casos de les marines interiors de Santa Margarida -a Roses- i Empúriabrava, el subdelegat interpreta que aquesta reforma beneficiarà els propietaris que, segons com està ara plantejada la llei, perden la propietat dels seus amarraments i només poden aspirar a una concessió. "Si hi ha reforma legal treballarem per aplicar-ho de la millor manera possible", ha afirmat.

Obert a donar ús a les instal·lacions militars tancades

D'altra banda, el subdelegat també ha manifestat que vol obrir una roda de contactes amb els ajuntaments que tinguin tant instal·lacions militars com casernes de la guàrdia civil en desús per acordar una possible sortida. Segons ha dit, Jaume està "obert" a parlar amb tothom i tractar "cas per cas" quina és la millor fórmula, passant d'una cessió gratuïta de l'espai fins a la possible venda del mateix.

"Estic obert a què els agents locals em facin arribar propostes concretes sobre possibles usos per a aquestes instal·lacions", ha manifestat Carles que assegura que, si són viables, farà arribar les propostes al Ministeri de Defensa.

D'altra banda, també ha anunciat que l'Estat deixarà alguns edificis que actualment té llogats per tal de reduir les despeses de l'administració estatal a Girona. "Es tracta d'alguns contractes que vencen properament", ha aclarit. Jaume no ha avançat quin serà l'estalvi perquè ha dit que cal planificar amb cura aquesta reorganització per garantir la comoditat tant dels treballadors com dels usuaris de l'administració.