El 50% de la informació que dóna el metge no és assimilada pel pacient segons un estudi

Unes jornades reuniran aquest dimecres uns setanta metges de família a Girona per tractar la comunicació a les consultes

Diversos estudis sobre la comunicació a les consultes exposen que els metges tenen dificultats en informar als pacients d'una manera adequada a la seva capacitat de comprensió. En general és dóna mes informació a aquell qui en te més i menys a aquell qui potser en necessita més. "Potser ho fem perquè creiem que no ens entendrà, i no ens hi esforcem tant", reflexiona en aquest sentit el doctor Josep Massons, metge de família i membre del grup de Comunicació de CAMFiC.

Segons Massons, els metges de família tendeixen a caure en alguns errors comunicatius habituals com utilitzar un llenguatge poc comprensible, a vegades amb frases "excessivament impactants", i en general amb "poca bidireccionalitat", és a dir, que sovint "no deixem al pacient preguntar o que ens pugui interrompre", reconeix el facultatiu. Tot això dificulta la capacitat d'entendre el missatge i, per tant, que els pacients puguin seguir i comprendre els consells del metge.

"Que el pacient pugui dir el que pensa en tot moment"

La CAMFiC reflexiona que una correcta informació no assegura una conducta saludable, a la vegada que una persona no modifica els seus hàbits de vida només perquè el metge l'informi que són hàbits tòxics o perjudicials. Tot i això, remarca que cal fer esforços per millorar la comunicació entre metge i pacient, perquè "només aconseguint una bona empatia i entesa, el pacient estarà més receptiu als consells del metge".

Per Massons, algunes tècniques i habilitats formals ajuden en l'objectiu de millorar la comunicació amb el pacient, com són la bidireccionalitat. Subratlla que cal facilitar "que el pacient pugui dir el que pensa en tot moment", així com que el facultatiu ha d'utilitzar frases curtes i un vocabulari "neutre", amb una dicció "clara" i "una bona entonació".

També destaca la importància dels elements conceptuals en el procés comunicatiu com són enunciar els continguts que s'explicaran, utilitzar exemples per facilitar la comprensió, explicar "amb senzillesa" el funcionament del tractament terapèutic, escriure els canvis conductuals que cal incorporar de nou a la vida del pacient, o assegurar-se de la comprensió del missatge "preguntant directament al pacient". Massons conclou que "una bona visita és atendre bé" el pacient, i "no només curar-lo".

Les jornades de demà, que duren un sol dia, prendran al relleu a les que es van celebrar l'any passat a la seu de la CAMFiC, a Barcelona.