Recullen 600 al·legacions contra el projecte de la variant de les Preses

Salvem les Valls considera que cal replantejar "el pla de mobilitat comarcal"

Des de primera hora del matí, tres representants de la plataforma ecologista Salvem les Valls han pedalat des de Sant Esteve d'en Bas (Garrotxa) en direcció a la delegació del Govern a Girona per entregar un bloc de 600 al·legacions contra l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental de la futura variant de les Preses (Garrotxa) que fa unes setmanes va publicar la Generalitat. La futura via connectarà l'eix de Bracons (C-37) amb la futura variant d'Olot amb l'objectiu de treure el trànsit actual que passa per l'interior dels nuclis de població, sobretot el pas de camions.

La iniciativa simbòlica dels ecologistes ha consistit en fer uns 40 km en bicicleta per reivindicar noves formes de mobilitat. Des de fa dues setmanes, l'entitat s'ha dedicat a recollir suports del territori per aturar el projecte, el qual consideren"innecessari". El portaveu de la plataforma, Raül Valls, ha explicat que les al·legacions són una esmena a la totalitat i que el que cal és replantejar el "pla de mobilitat comarcal" per reduir el trànsit de vehicles particulars i regular-ne el pas de camions. Recorda que fa més de vint anys ja es van oposar a la construcció de l'eix Vic- Bracons. En aquell moment, afegeix, no hi havia constància del canvi climàtic i ara "el temps els ha donat la raó" i cal avançar en nous models de mobilitat.

Un dels aspectes que més els preocupa és l'impacte ambiental a la zona. Segons explica Tura Puigvert, una de les firmants, amb aquest projecte "no es beneficia la vall sinó que simplement es perjudica". Explica que tindrà un impacte important als terrenys de la Vall d'en Bas, que "es tallaran zones de conreu" i que comportarà molta contaminació a una "de les poques valls que encara es conserva agrícola i que es valora pel seu silenci i benestar". És per això que des la plataforma demanen que s'apliqui el "principi de precaució" i que no es faci.

A les al·legacions presentades, l'entitat creu que la proposta plantejada "no correspon" a les infraestructures necessàries en el marc de "l'emergència climàtica" actual. Des del seu punt de vista, l'única obra que creuen necessària és desplaçar la rotonda Sud projectada a l’estudi informatiu fins a l’alçada de la cruïlla de la C-152 amb la carretera de la Bòbila i mantenir l’actual, proposada a la cruïlla entre la C-152 amb la carretera del Corb.

I proposen altres mesures complementàries, com ara posar semàfors intel·ligents per reduir les retencions i prohibir el gir a l’esquerra segons el sentit de la marxa dins la travessera de les Preses; aplicar "estrictament" la restricció vigent al túnel de Bracons del pas de vehicles de més de 7.500 kg de MMA (massa màxima autoritzada), transports especials o mercaderies perilloses amb origen i destí que no sigui la Garrotxa i Osona i permetre el pas de camions de més de 3 eixos de transport d’animals vius per la travessera de les Preses només entre les vuit del vespre i les vuit del matí.

Una nova acció prevista pel 15 de març

Des de la plataforma han assegurat que a partir de l'entrega d'aquestes al·legacions (ho han fet just l'últim dia que finalitzava el termini), la seva voluntat és parlar amb tots els actors implicats. Tot i això també apunten que ja s'estan programant accions de protesta de cara al mes que ve. Valls ha avançat que estudien muntar una mobilització el pròxim 15 de març juntament amb Unió de Pagesos. Una acció de la que no ha volgut avançar massa detalls perquè encara s'està acabant d'estructurar.