Blanes demana a Adif la doble via en el pont esfondrat pel temporal Gloria

L'Ajuntament diu que escurçaria el temps de viatge entre aquest municipi i Arenys de Mar

L'Ajuntament de Blanes (Selva) va reclamar ahir la doble via de trens fins al municipi en una reunió mantinguda amb Renfe, Adif i Territori de la Generalitat per a tractar l'esfondrament dels ponts d'en Pixota en el recent temporal Gloria.

La demanda expressada pel consistori blanenc va en el sentit d’aprofitar que s’haurà de construir un nou pont entre Blanes i Malgrat de Mar, per incloure la doble via. Tot i que inicialment les previsions d’ADIF no contemplen aquesta possibilitat, tant l’Ajuntament de Blanes com el representant de Territori de la Generalitat assistent a la trobada van coincidir en remarcar la oportunitat que significaria aprofitar la necessària nova construcció per aconseguir una fita llargament demanada des del territori.

Escurçar la duració del viatge

La construcció d’una segona via entre Arenys de Mar i Blanes és una vella reivindicació que es remunta a finals del segle passat. L’objectiu a assolir seria aconseguir incrementar el nombre de viatges que uneixin la població gironina amb Barcelona, així com escurçar la seva duració, tal com de fet era possible durant la dècada dels anys 80, quan hi havia els coneguts i enyorats trens ‘semi-directes’.

Els 22 quilòmetres de via que separen Arenys de Mar i Blanes van formar part d’un projecte de desdoblament de la via del tren que va anunciar a principis d’aquest segle XXI el Ministeri de Foment. Estava inclòs al Pla de Rodalies 2008-2015, que va impulsar un estudi per desdoblar la via de tren, després que amb anterioritat, al 1980, el Consell de Ministres ja havia aprovat un primerenc projecte que va quedar en via morta, tal com el temps ha acabat demostrant.

El nou pont Blanes-Malgrat, al desembre

En la trobada d’ahir, el representant d’ADIF va argumentar que la construcció d’una segona via faria endarrerir l’execució del nou pont, no només per qüestions constructives, sinó pel fet que ara s’està actuant sota l’auspici que es tracta d’una obra d’emergència. Com que aquest complement de doble via no ho seria, els tràmits administratius patirien un retard que no va quantificar. En tot cas, el representant d'ADIF tornarà a Madrid amb la promesa d’estudiar aquesta possibilitat i aportar dades al respecte.

També pressionarà en aquest mateix sentit la Generalitat de Catalunya en les trobades periòdiques de caràcter tècnic que s’estan mantenint per tractar els diversos projectes que caldrà afrontar durant aquests mesos pels efectes del Temporal Glòria. Mentrestant, tot just començar la reunió, el representant d’ADIF va avançar diversos detalls en relació a la construcció del nou pont que ha de substituir el que va col·lapsar la matinada del passat 22 de gener.

La previsió és que pugui posar en marxa durant la primera quinzena d’aquest proper mes de desembre, amb un termini d’execució d’uns 10 mesos i un pressupost aproximat d’uns 8’5 MEUR. Les obres preliminars ja han començat aquests dies, i ja s’ha avançat que els pilars de la nova infraestructura es cimentaran a 40 metres de profunditat, de manera més sòlida, i es guanyarà en alçada per superar el llindar màxim del cabal del riu.

Blanes demana millores en el transport en autobús

Un altre dels temes que va centrar la trobada d’ahir, va ser la demanda de l’Ajuntament de Blanes que es millori la freqüència dels autobusos-llançadora que supleixen el servei de tren entre Blanes i Malgrat de Mar. Actualment, segons dades de RENFE, utilitzen aquest servei substitutori una mitjana de 2.000 viatgers al dia, a raó de sis autocars/hora, que cada 10 minuts uneixen per carretera les dues poblacions.

Des de Blanes s’ha suggerit la possibilitat que els autobusos facin el trajecte fins a Santa Susanna perquè, d’aquesta manera, es minimitzaria la durada del recorregut que han de fer fins arribar a Barcelona. També es va remarcar la necessitat que els horaris del tren coincideixin millor amb els serveis d’autobús, per evitar esperes innecessàries afegides a la incomoditat d’haver de combinar tren i autobús per arribar a la destinació.

D’altra banda, una altra possibilitat que l’Ajuntament de Blanes ja ha treballat amb els responsables de les principals empreses de transports de viatgers que operen a la zona, és incrementar els serveis fins a Barcelona, o inclús crear un trajecte afegit que uneixi directament Blanes amb la ciutat comtal. Per últim, però no menys important, també s’ha demanat a RENFE que durant tots aquests mesos que caldrà seguir utilitzant els autobusos-llançadora es garanteixi la possibilitat que hi hagi busos adaptats, perquè les persones amb mobilitat reduïda també puguin utilitzar el servei.