S'apropa la data limit pels propietaris dels amarradors d'Empuriabrava que els vulguin conservar

Cal fer el tràmit de sol·licitud abans del 24 de gener · Molts encara no ho han fet

L'aplicació de la Llei de Costes a la marina interior d'Empuriabrava continua portant cua. Als canals hi ha 4.600 amarradors que, amb l'aplicació de la llei, passaran a ser de titularitat pública. Per això, els propietaris que tenien registrats els amarradors han de fer alguns tràmits per veure compensada la pèrdua de la titularitat de les seves propietats.

El pròxim 24 de gener es compleix un any de la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) de l'atermanament d'Empuriabrava. Segons ha explicat l'assessor jurídic contractat per l'ajuntament, Pablo Molina, el termini per demanar la concessió dels amarraments és d'un any després de la publicació al BOE de l'atermanament. Per això, els propietaris que vulguin seguir fent ús dels seus amarradors han de sol·licitar o bé davant la Generalitat o bé davant Costes de l'Estat la concessió.

Per al cas de la marina d'Empuriabrava, la llei estableix que els propietaris que perden la titularitat dels amarradors poden obtenir una concessió de 30 anys, renovable a 30 anys més. Ara bé, Molina ha advertit que si els propietaris no fan el tràmit administratiu de sol·licitar la concessió es poden quedar sense gaudir d'uns amarradors que, fins ara, eren de la seva propietat.

Un procés impugnat davant l'Audiència Nacional

Les associacions de propietaris d'Empuriabrava van impugnar davant l'Audiència Nacional el procés d'atermenament de la marina, un procés judicial que, segons Molina, pot trigar fins a deu anys a resoldre's. Per això, Molina adverteix que els propietaris no s'han d'esperar a conèixer la resolució de l'Audiència sinó que han de fer tots els passos possibles per, com a mínim, aconseguir la concessió a 60 anys.

L'aplicació de la Llei de Costes a Empuriabrava no comportarà l'enderroc de cap propietat. Malgrat que la llei reconeix que hi ha d'haver un espai de pas de domini públic, l'Estat va considerar que aquest espai es podia marcar per la part posterior de les propietats -i no entre la línia d'aigua i les cases com es preveia inicialment- per evitar que s'hagués d'enderrocar cap propietat. No obstant això, l'ajuntament ha impugnat aquesta decisió.

Segons ha explicat l'assessor jurídic del consistori, la llei de marines interiors de la Generalitat preveu que aquesta servitud desaparegui si hi ha alternatives de pas per accedir al litorial. Segons entén Molina, aquesta situació es dóna a Empuriabrava i, per això, demanen a l'Estat que apliqui la norma catalana i elimini aquest espai de pas. 

Confiança en la resolució per la via política

L'alcalde de Castelló d'Empúries ha criticat que fossin els veïns i no l'anterior ajuntament qui interposés un recurs davant l'Audiència Nacional en contra de l'atermenament. Sanllehí ha assegurat que la via judicial és lenta i, per això, s'ha mostrat partidari de resoldre el conflicte a través de la via política.

Sanllehí ha remarcat que el grup de CiU al Congrés dels Diputats ha fet diversos passos per demanar que es modifiqui la Llei de Costes i Empuriabrava sigui considerada una excepció i quedi al marge de l'aplicació de la llei i els veïns conservin les seves propietats. L'alcalde ha explicat que un cop s'acabi de constituir el govern de l'Estat la voluntat del seu partit és continuar fent gestions per aconseguir aquesta solució per la via política.

L'ajuntament impugna la comunitat d'usuaris

Segons estableix la normativa catalana, els canals d'Empuriabrava estan gestionats per una concessionària privada. Actualment, la gestió recau en Port Empuriabrava S.A que, un cop s'ha desenvolupat totalment la normativa de marines interiors, preveu que pugui començar a cobrar als usuaris dels canals.

Per tal d'elaborar un pressupost i marcar unes tarifes, cal que la concessionària compti amb el vist-i-plau d'una comunitat d'usuaris. El passat 17 de desembre, es va celebrar una reunió per constituir aquesta comunitat i es va aprovar el pressupost de la concessionària per als pròxims deu anys i també les tarifes que, per primer cop, hauran d'abonar els usuaris dels canals per fer-ne ús.

L'alcalde de Castelló d'Empúries ha explicat que impugnaran la constitució d'aquesta comunitat perquè, segons assegura, s'ha fet sense seguir els passos jurídics que pertoquen. Sanllehí ha denunciat que només una cinquantena de propietaris van assistir a la reunió on es van aprovar els pressupostos -hi ha 4.600 amarradors a Empuriabrava- i que no hi havia quòrum suficient.

Per tant, l'ajuntament entén que la concessionària no pot començar a cobrar als propietaris les tarifes que es van pactar en la reunió i que, segons l'alcalde, ni s'han publicat ni s'han donat a conèixer. "El meu consell és que els veïns no paguin res de moment", ha manifestat.

Sanllehí ha criticat la fórmula de gestió dels canals i ha dit que l'ajuntament aposta perquè la Generalitat decideixi com vol que es gestioni el port (ja sigui per concessió privada o directament a través del Govern) però ha remarcat que ha de ser un ens públic el què es faci càrrec del manteniment i explotació dels canals. "Una concessió privada no dóna garanties i deixa en una situació d'absoluta indefensió als veïns", ha assegurat l'alcalde, que ha criticat el "pèssim manteniment" dels canals per part de l'actual concessionària.