La crisi liquida el macroprojecte del parc aeroportuari i de serveis a les comarques gironines

Cimalsa avança que en tot l'espai no s'hi construirà res a curt termini i que allò que s'hi faci més endavant serà "amb una mínima inversió"

Abans d'arribar a l'aeroport de Girona, hi ha un cartell en una de les rotondes d'accés on es pot llegir 'Parc aeroportuari logístic'. Al seu darrere i envoltat per una tanca, però, només hi ha un terreny urbanitzat sense cap mena d'edificació.

Aquest espai havia d'acollir un complex de serveis, aprofitant la proximitat amb les instal·lacions de l'aeroport. En concret, s'hi plantejava aixecar un hotel de 3 estrelles (amb sis plantes i 128 habitacions), 6.000 metres quadrats d'oficines, una benzinera i una àmplia zona comercial i d'aparcament.

La nova ciutat aeroportuària, que generaria 400 llocs de treball, suposava una inversió de 41,3 milions d'euros (MEUR). La construcció es va adjudicar a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Proinosa, Gestió i Serveis Trade Center, Iter Metropolità i Grup Prestige Hotels.

L'arribada de la crisi econòmica, i les dificultats amb què es troben algunes de les empreses del grup, ha fet que les adjudicatàries renunciessin a fer l'obra de manera definitiva. De fet, els drets de superfície -que permeten iniciar la construcció- es van esgotar aquest juliol, quan encara no s'havia posat ni una totxana del nou complex.

"Desgraciadament per a tots, per diferents motius no s'ha pogut desenvolupar aquest macroprojecte; ho lamentem, però també entenem que la crisi ha fet que allò que es va pensar en moments de creixement ara no sigui viable", ha dit el director general de Cimalsa. Isidre Gavín ha assegurat que tot aquell complex que es va licitar -i adjudicar- ja ha quedat enterrat definitivament.

Anar a pams

"En aquests moments, el que ens plantegem és anar a pams, i mirar si tenim possibilitats de desenvolupar algun servei, per facilitar que en aquella zona hi pugui haver activitat d'algun sector en concret", ha especificat Gavín. Això sí, el director general de Cimalsa ja avança que "a curt termini" en tota aquella àrea no es construirà res, i que allò que s'hi pugui desenvolupar més endavant, sempre anirà lligat a una "inversió mínima".

"Des d'aquest punt de vista, estem oberts per veure si podem trobar alguna possibilitat d'inversió", explica el director general de Cimalsa. I hi afegeix: "La intenció de cap manera és anar cap a un nou macroprojecte, però sí intentar donar viabilitat a diferents activitats que puguin conviure en aquella zona".

Com a exemple, Gavín ha posat la construcció d'una benzinera. "Serien petites peces que, sense formar part d'un gran complex, recolzessin l'activitat logística i terciària o de serveis que hi ha pensada en aquesta parcel·la", concreta el director general de Cimalsa.

Gavín també ha concretat que l'acord al qual va arribar el Govern amb la companyia Ryanair, que està pendent de signar-se, no preveu cedir aquests terrenys a l'aerolínia de baix cost, sinó que seran uns altres.

Contrast amb la CIM la Selva

Els terrenys on ha d'anar la zona de serveis contrasten, però, amb l'activitat que viuen els de l'àrea logística de mercaderies. I és que la Central Integral de Mercaderies (CIM) la Selva, ja té venut al 100% tot l'espai logístic i funcionar gairebé a plena activitat. Entre les empreses que hi operen hi ha companyies com DHL, Shencker Logistics, el Grup Logístic Vilarroya o TDN.

En total, els terrenys destinats al parc aeroportuari i logístic al voltant de l'aeroport de Girona ocupen una superfície de 22,5 hectàrees. D'aquestes, 92.115 metres quadrats estan destinats a la instal·lació d'empreses; la resta de terrenys, es reservaven per al parc aeroportuari, que ha quedat liquidat per la crisi econòmica.