''Si mai es fa una autovia a l'N-260, no crec que arribi a Figueres''

Jaume Homs Alcalde de Navata

Marc Estarriola.- Els veïns del municipi de Navata (Alt Empordà), han expressat per primera vegada el seu malestar davant els nombrosos accidents que es produeixen a l'encreuament entre l'N-260 i la C-26. El seu alcalde, Jaume Homs, en valora positivament la manifestació i desvetlla com serà, al seu entendre, la futura autovia que podria esquivar el nucli de Figueres. Amb tot, el batlle també desgrana com s'està produint la redacció del nou POUM i de quina manera s'està intentant millorar la connectivitat entre el nucli de Torremirona i el municipi, juntament amb l'arribada de la fibra òptica a tot el poble.

El passat 9 d’abril hi va haver la primer protesta per reclamar que se solucioni l’encreuament entre la N-260 i la C-26. Quin balanç en feu?

En fem un balanç positiu en els sentit que cal valorar dues qüestions. Primer posar de relleu que tenim un punt complicat i històric amb molts sinistres que ja porta molts anys sense resoldre. En segon lloc que solucionar-ho comporta una inversió important per part de Foment. El més important de la manifestació, que està programada amb quatre talls durant quatre mesos, és que cal insistir.

Heu rebut resposta del ministeri?

No, arran d’un altre gestió amb Foment ens van manifestar que hi estan cercant solucions però de moment no tenim resposta.

S’ho miren amb més calma perquè no hi ha hagut cap sinistre mortal?

És probable, tot i que els punts conflictius es computen per acumulació de sinistres, petits o grans.

Teniu computat quants accidents han tingut lloc?

No, però segur que existeix un registre. En tenim molts en ment. A vegades no coneixes l’abast d’un problema fins que comences a estirar fils i quan ho hem comentat entre els veïns ens hem adonat que molts han tingut algun problema en aquest encreuament. Jo personalment també m’hi vaig accidentar.

Com va ser el seu accident?

Just abans de resoldre-ho tal i com està ara. Fa vuit anys era un encreuament sec on per una banda hi havia la N-260 i per l’altre la C-26 sense carrils d’acceleració ni d’incorporació. No només això, hi havien uns cartells de trànsit que et tapaven la visió. En el meu cas era de nit, baixava una cua de cotxes, vaig calcular malament quan seria el darrer vehicle i al entrar resulta que hi havia un altre cotxe i vam topar.

Per aplicar els canvis que es necessiten caldria fer obres de caire major amb una inversió gran. Podria ser aquesta una de les pedres a la sabata del ministeri.

S’han fet petites modificacions però el problema es manté, perquè els accidents sempre han set en girs a l’esquerra. L’única manera de resoldre-ho és fent un accés a un altre nivell.

Un pas elevat potser?

Aquesta era la possibilitat que contemplava el projecte original. El que va passar és que en el moment de fer la C-26 Foment va exigir a la Generalitat i la Diputació que n’eren propietàries aleshores un pas a nivell, però no es va fer per un conflicte d’interessos pressupostaris. Foment volia un pas elevat amb desdoblament.

El traçat de l’N-260 sempre ha sigut aquest?

Sempre, el que passa és que al entrar amb el tema d’autovies i preveure el tram fins a Olot i que ha d’enllaçar amb Figueres, es va especular per part de Foment de fer una variant a Navata. Crec que en aquest moment no està gens clar que tot aquest mapa d’infraestructures es tiri endavant però en cas de fer-se, podria canviar molt.

Perquè aleshores es podria passar per darrera del golf Torremirona?

Pot canviar molt perquè la solució més factible per part del ministeri és desplaçar el pas uns metres més cap a Figueres per tenir millor radis d’incorporacions. Cal tenir en compte que la prohibició de vehicles pesats de tercera categoria (camions i trailers) per l’N-II han creat una freqüència de pas per la C-26 molt més elevada del que hi havia abans. Pel que m’ha arribat, sembla que si mai s’ha de fer una autovia en aquest tram difícilment arribarà a Figueres. Es desviaria per la C-26 i empalmaria amb l’accés a l’AP-7. Tota aquella bestiesa de desviar l’autopista, fer la variant nord de Figueres, passar per sota el Castell de Sant Ferran,… no es farà perquè Figueres s’ha adonat que no tot ha de passar per ells.

Navata esdevindria un bon encreuament de camins i, enllaçant amb això, el municipi ha experimentat un creixement de població concentrant-se principalment a Torremirona, on moltes segones residències han passat a ser primera. Tenen pensat integrar aquest nucli amb el municipi perquè no estiguin tant aïllats i els sigui necessari agafar l’N-260 per accedir al poble i els seus serveis?

Efectivament. Ara redactem un nou POUM i allà s’està treballant amb la possibilitat de comunicar-los. El tema encara de redacció no hi ha una resolució definitiva però l’objectiu és millorar-ho. Des de fa molts anys els nuclis de Navata i Torremirona anaven enfocats en aquest sentit i que els equipaments es van col·locar de forma estratègica entre un i l’altre.

S’allargaria el carrer Escoles fins d’Avinguda del Mas Fígols?

Exactament. Peatonalment ja és així i pels vehicles es podria fer el mateix.

Navata a més, el que li passa pel mig és el gasoducte que va fins a Figueres. Alguns habitatges ho aprofiten. Es farà extensiva la xarxa per la resta del municipi?

El gasoducte Serinyà-Figueres es va fer passant per Navata que compta amb una estació de descompressió que dóna servei a tot el municipi.

Tot?

Està preparat per a subministrar a tot el municipi. Al nucli antic ja està funcionant i també darrerament Torremirona tenia gas liquat i ara gas natural ho subministra a la part amb el gimnàs i l’hotel, la més antiga. Tota la part tocant al poble també té gas natural.

Aleshores ja només falta que arribi la fibra òptica.

Només ens arriba a l’escola i a Torremirona mitjançant una estació de telecomunicacions que es va crear de Vodafone i que Prisco porta a la urbanització juntament amb televisió per cable. Respecte aquest tema no sé si Movistar arribarà a Navata. S’han fet preparatius però sinó ho fan ells un altre empresa farà la instal·lació, segur.

Quins objectius marcats teniu per al municipi pels propers anys?

Acabar el POUM, que ens assenyalarà el camí per endreçar el municipi de cares al creixement. Un altre repte serà fer un nou edifici per a l’Ajuntament, que aquest se’ns ha quedat molt just. Remodelar el centre cívic. Repensar què fer amb l’habitatge al municipi per veure si cal fer una promoció per a lloguer social.

Quan acabarà el POUM?

A finals d'aquest any intentarem fer l'aprovació definitiva i a principis de 2018 ja estarà totalment resolt.