El punt negre de l'N-260 a Navata registra 46 accidents importants en deu anys

Prop d'un centenar de persones han resultat ferides mentre Foment diu tenir un nou traçat a punt

La carretera N-260 en l'encreuament amb la C-26 al seu pas per Navata (Alt Empordà) s'ha convertit en un punt negre de la xarxa viària catalana. Segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) a petició d'aquest diari, des del 2010 i fins a dia d'avui s'han registrat 46 accidents de trànsit amb ferits, el darrer l'1 de febrer amb un xoc múltiple entre tres vehicles amb tres persones que van haver de ser ingressades a l'hospital Josep Trueta de Girona.

Afortunadament en cap dels casos s'han hagut de lamentar víctimes mortals, tot i que cinc d'aquests sinistres han comptat amb ferits greus. En total, 81 persones han patit lesions i han requerit d'assistència hospitalària al llarg de tot aquest temps. Caldria sumar-hi els accidents on els implicats han sortit il·lesos, com ara un últim xoc la tarda del 6 de febrer, però aquesta és una xifra no contemplada pel SCT.

Des de l'Ajuntament de Navata reclamen amb insistència un nou traçat per posar fi a aquest reguitzell de topades en un encreuament polèmic. Amb tot, des de l'Estat es va decidir tirar-lo endavant, aprovant el 2006 un estudi d'impacte ambiental, però finalment el projecte es va aturar i el 2010 va caducar. Ara tocaria tornar a començar de zero amb la redacció d'un nou projecte, avaluar-ne l'impacte, aprovar-ho, dotar-ho de pressupost, adjudicar les obres i iniciar-les. Uns tràmits que es podrien allargar anys.

Un nou projecte en estudi

L'alcalde de Navata, Jaume Homs, ha assegurat a aquest diari que es va posar en contacte amb el Ministeri de Foment a principis d'aquest mes de febrer per a reclamar una vegada més, el nou traçat en aquest punt i, alhora, informar-los que la senyalització horitzontal podria contenir un error i això generar més accidents de l'habitual.

Amb tot, fonts de la Subdelegació del govern espanyol a Girona li han assegurat que el nou traçat és una "màxima prioritat" i ja s'ha procedit a la redacció d'una primera versió del nou projecte, el qual es troba en mans del ministeri per a la seva supervisió.

Homs desconeix quina és el traçat pel que s'ha optat però intueix que serà molt semblant a la del darrer projecte aprovat i que va acabar caducant. Mentrestant, però, ha obtingut el compromís per part del ministeri que en els propers dies revisaran la senyalització i la corregiran en cas de ser necessari.

Queixes i manifestacions

Els veïns de Navata i Ordis, farts de la situació, han mostrat el seu malestar envers aquest punt a la xarxa viària en reiterades ocasions, sortint a tallar la carretera com a mostra de protesta. Les mostres de rebuig més recents es remunten a l'any 2017, moment en que més d'un centenar de persones es van aplegar al polèmic encreuament un diumenge d'abril amb pancartes i cridant consignes.

Asseguraven ja aleshores que els accidents a la zona són "constants" i denuncien que Foment sap que es tracta d'un punt negre, però "passen els anys i no hi posa solució".

Equipats amb xiulets i pancartes on es llegia 'Prou accidents, volem solucions segures ja', van fer tres talls de deu minuts cada un, ja que els Mossos demanaven als veïns que es permetés obrir la carretera per evitar problemes de seguretat.

La protesta estava liderada per l'alcalde de Navata i la seva homòloga d'Ordis, Anna Torrentà. Els dos lamentaven que Foment no arreglés l'accés malgrat els constants accidents que hi ha en aquesta zona, i que, de fet, està tipificada com un punt negre pel mateix ministeri.

La protesta va acabar vora les set de la tarda, moment en que els veïns van anunciar tres jornades més de protesta coincidint amb el primer diumenge de cada mes. Les manifestacions posteriors no van servir perquè des de Foment posessin fil a l'agulla i reprendre el compromís de variar el traçat.