'El hobbit', un viatge més que previsible

L’any 1988 George Lucas va produir Willow, film inspirat en la saga literària de J.R.R.Tolkien, El senyor dels anells. Lucas no va poder fer-se mai amb els drets del film per abordar una adaptació més fidel del relat, com sempre havia desitjat, però lluny de rendir-se va tirar pel dret i va adaptar la historia d’una manera molt sui generis, amb Ron Howard a la direcció. Certament, avui es recorda amb molta més gràcia i simpatia -almenys jo- aquell film d’aventures sense pretensions, que a l’estirada saga oficial signada per Peter Jackson. I es que menys, moltes vegades és més. A l’igual que Lucas, Peter Jackson va demostrar des dels seus inicis ser un cineasta molt creatiu; la seva irrupció al cinema amb films bastardíssims com Meet de feebles, Bad Taste o la mundialment popular Braindead, van regalar-nos a un director amb una força visual i un sentit del ritme directe, només comparables al millor Sam Raimi de la dècada dels vuitanta. Amb la trilogia d’El senyor dels anells, Jackson va trobar el seu Star Wars, la seva consagració internacional, i el seu primer Òscar com a director, però també va significar la pèrdua d’un estil que tenia en l’equilibri entre el tractament visual i la narració, el seu principal punt fort.

The hobbit arrossega, com era d’esperar, els mateixos defectes que ja arrossegava la sobrevalorada trilogia dels anells; obsessió per recrear el més fidelment possible paisatges, batalles  i éssers fantàstics, deixant a un segon terme la descripció interna dels personatges, i la pròpia narració del relat, en definitiva el més important, provocant a la fi una sensació general de film poc cohesionat, gens estructurat, caòtic. Algú podria pensar que això no és tan important en un film pròpiament d’aventures. A Willow, amb 126 minuts de metratge, Howard i Lucas en van tenir prou dissenyant uns perfils funcionalment estereotipats pensats per fer fluir més o menys la mateixa trama cap al millor entreteniment. Pel contrari, a El hobbit, amb una hora més de metratge, Jackson es perd novament en actituds onanistes, deixant tot el pes del film a l’excel·lència visual, al magnífic disseny de producció, a la pomposa banda sonora, i a la correcció dels actors Martin Freeman i Ian McKellen, demostrant amb això, innegablement, haver perdut la frescor i la bastardia que en altres temps l’haguessin impulsat a dirigir sense prendre camins no tan soporífers. Si a tot això afegim que el film també adapta passatges d’El Sylmarilion i Els contes inacabats, doncs encara pitjor.

La veritat, però, és que el film està funcionant força bé, com no podria ser d’una altra manera amb la maquinària de màrqueting que tenen aquest tipus de produccions al darrera, tot i que ni puristes de l’obra literària, ni espectadors més neòfits en matèria ‘tolkiana’ l’exalten com la majoria esperaven. Res de nou brilla sota el sol. Un film pels fans de la saga que, com deia Kevin Smith a Clerks 2, tracta novament sobre ‘un grapat de nans que caminen’.

El millor: L’actor Martin Freeman, l’excel·lència visual, el magnífic disseny de producció, i la banda sonora.

El pitjor: La dificultat del film en arrencar fruit de l’excessiva subordinació de la història a l’excel·lència visual i a l’efectisme.

Aquesta secció està patrocinada per: