‘Invasor’, l’acció segons Daniel Calparsoro

Si alguna cosa li hem d’agrair al film ‘Invasor’ de Daniel Calparsoro és l’intent d’apropar-se sense embuts ni recances al genuí thriller d’acció americà, al de manual, un gènere força inèdit -per desgràcia- en la no massa diversa indústria cinematogràfica espanyola. I es que Calparsoro demostra novament (ja ho va fer en la llunyana ‘Guerreros’) tenir pols i sentit del ritme per filmar l’acció d’una manera quasi exquisida, una de les poques coses realment destacables d'aquesta nova proposta. El film arrenca espectacularment amb un pròleg que ens situa a l’any 2003, al mig d’una intervenció de l’exèrcit espanyol encabida en una suposada missió de pau internacional a l’Afganistan, que es veu truncada per la irresponsabilitat de Pablo, el capità i metge d’un comboi (interpretat per Alberto Ammann), que decideix passar-se el protocol militar pel folre de les seves parts nobles, per salvar la vida d’una innocent, provocant amb aquesta temeritat un atemptat que no només el deixa en coma i aniquila a quasi tots els seus companys, sinó que es converteix en el punt de partida d’una successió de fets conspiranoics que farien les delícies de Santiago Camacho, l’expert en conspiracions de les tertúlies del guru i amic del misteri Íker Jiménez.

Tot i aquest portentós inici, encara que no massa creïble, el film es va desinflant amb una celeritat irrefrenable i, fruit d’un ús gens mesurat del flashback com a recurs narratiu, va donant pas a la més molesta previsibilitat. En aquest sentit influeixen, òbviament, les immenses llacunes i les descomunals incongruències del guió (basat en la novel·la homònima de Fernando Marías), i que en conseqüència semblen voler transmutar per moments el thriller inicial per la ciència-ficció o la fantasia, sense estalviar-nos, per desgràcia, l'esgotat discurset crític i moralitzador contra les tropes armades. La interpretació d’Alberto Ammann, sobre actuat de mala manera, fa difícil a més qualsevol tipus d’identificació amb la seva croada en pro de destapar la típica i tòpica veritat oculta, tot i els destacables esforços per fer creïble l’entramat general per part dels secundaris Antonio de la Torre, i sobretot del genial i sempre sorprenent Karra Elejalde, que signa aquí amb un sarcasme i un cinisme delicadament treballats una de les millors interpretacions que se li recorden, una mena de Señor Lobo del govern espanyol (impagable la seva irascible explosió final). De Goya.

Probablement ‘Invasor’ serà ignorada, no sense raons, per la crítica i el gran públic, però els amants del gènere li devem un mínim reconeixement: l’intent d’importar aquí amb prou dignitat el thriller clàssic d’acció. A destacar sens dubte el pròleg, les escenes bèl·liques a Afganistan, i la persecució automobilística pels carres de A Coruña, a on se succeeix part de la trama, tot plegat res a envejar a una producció americana tipus.


El millor:
La realització i el tractament de l’acció de Calparsoro, inusual al cinema d'aquí, i els secundaris Antonio de la Torre i Karra Elejalde, aquest últim majestàtic.

El pitjor: La poca credibilitat de la trama, mercès a un guió molt poc consistent i excessivament subordinat a l’entertainment de l'acció pura i dura.

Aquesta secció està patrocinada per: