CiU aposta per Girona com a demarcació logística del nord de la Península

Xuclà i Macias es comprometen a desenvolupar tres punts d'atracció: l'entorn de l'aeroport, el Logis Empordà i Portbou

La proposta "estrella" per a les comarques gironines del programa electoral de Convergència i Unió (CiU) en matèria d'infraestructures passa per convertir la demarcació en un pol d'atracció logística i fer servir les mercaderies i també el transport de viatgers per reactivar l'economia i crear ocupació. Xuclà i Macias han presentat la proposta en una sessió oberta aquest dilluns. Segons Macias, les infraestructures s'han d'entendre com a creadores de riquesa i s'han de desenvolupar tenint en compte quin paper jugaran.

"A les comarques gironines hi ha molts deures per fer", ha assegurat el candidat que afegeix que "cal acabar" amb la contrucció d'infraestructures poc útils. "Les coses han de tenir sentit, no es poder fer infraestructures allà on no es fan servir", ha afirmat Pere Macias que considera que una de les demarcacions en dèficit i que necessita d'aquestes inversions per desenvolupar-se econòmica és Girona.

Segons la proposta de la federació nacionalista, cal desenvolupar dos grans nodes logístics a la demarcació per convertir-la en aquesta gran plataforma logística. El primer és l'Aeroport de Girona i el seu entorn. Macias ha detallat que CiU referma el seu compromís amb la construcció d'una estació d'alta velocitat a l'aeroport, que combini amb el centre logístic que ja existeix i que s'aprofiti de la confluència futura d'infraestructures viàries (A-2, eix desdoblat i AP-7). D'aquesta manera, es podria "vincular" la logística de les mercaderies amb la intermodalitat de passatgers perquè confluirien en un mateix espai transport aeri, ferroviari i viari.

L'altre node pendent de desenvolupament i enllaç és el centre intermodal de mercaderies al Far-Vilamalla. Pere Macias creu que l'Empordà, amb tradició duanera, ha de jugar un paper molt important i, de fet, podria acollir un centre de càrrega com el que actualment hi ha en funcionament al Boló. "Necessitarem una plataforma per carregar tots els camions a un tren", ha afirmat Macias que considera que aquest centre intermodal pot ser un dels espais més adients per tenir-lo.

A banda d'aquests dos nodes claus per a la logística a la demarcació, CiU també aposta per recuperar el paper duaner i de càrrega que les instal·lacions ferroviàries del Portbou havien tingut tradicionalment. Macias ha recordat que és tan "senzill" com "econòmic" estenent el tercer rail des de Figueres fins a Portbou perquè puguin circular tren en ample de via europeu.

Compromís amb l'N-II

El cap de llista per Girona, Jordi Xuclà, ha recordat que entre els compromisos més importants en infraestructures a la demarcació hi ha el desdoblament de l'N-II i ha lamentat que la resta de formacions polítiques no s'hagin adherit al compromís impulsat per la Cambra de Comerç. Xuclà ha lamentat que el PSC tregui pilotes fora dient que no tenen problema en signar el document si afegeix altres compromisos com construir el nou Trueta, no retallar en sanitat o signar un acord amb Ryanair. Xuclà ha recordat que aquestes competències no són estatals, sinó autonòmiques, i s'ha preguntat si el cap de llista per Girona, Àlex Sáez, s'està plantejant ocupar el lloc de Joaquim Nadal al Parlament.