La Generalitat vol que arribin trens de mercaderies amb ample europeu a Portbou el 2015

El govern català es compromet a licitar l'any que ve les obres de l'estació a l'aeroport i el centre intermodal de Vilamalla

La Generalitat aposta fermament perquè, a curt termini, les mercaderies que circulin per ample europeu no només hagin de creuar la frontera pel túnel del Pertús. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha reclamat a l'Estat que els combois tinguin "una línia de sortida alternativa" i l'estesa del tercer rail sigui una realitat fins a Portbou.

El Govern ha inclòs aquesta petició dins l'Agenda Catalana del corredor mediterrani, un document que ha presentat aquest dijous i que dibuixa -a parer de la Generalitat- quines són les actuacions que cal fer a curt, mitjà i llarg termini. I precisament, l'estesa de l'ample internacional fins a Portbou (ara només arriba fins a Vilamalla) és una de les obres que Territori i Sostenibilitat reclama que es facin a curt termini; és a dir, que estigui enllestida el 2015.

Per al Govern, l'adaptació de la via convencional a l'ample UIC és una de les obres "més urgents" perquè el corredor mediterrani sigui una realitat a Catalunya. A més, el Departament sosté que és "viable en temps i cost" perquè Foment la tingui enllestida en tres anys i els combois de mercaderies ja l'utilitzin. Amb aquesta petició, la Generalitat s'alinea amb una de les reclamacions que també s'han fet des del territori.

Allargar el tercer rail fins a Portbou esponjarà el trànsit de mercaderies que circulin per la via del TAV i, a més, permetrà que les càrregues pesants (de ferro i acer, entre d'altres) puguin circular per vies d'ample internacional. Ara, aquestes no poden creuar la frontera pel túnel del Pertús, perquè no poden salvar el desnivell que hi ha a la via i, a més, la farien malbé.

Licitar l'estació a l'aeroport i el centre intermodal

El conseller Lluís Recoder, a més d'instar l'Estat a fer els deures, també ha adquirit un compromís. En aquest cas, pel que fa a projectes que depenen de la Generalitat. El titular de Territori i Sostenibilitat ha avançat que l'any que ve es licitaran les obres de l'estació a l'aeroport de Girona i del centre intermodal del Far-Vilamalla.

La nova estació a l'aeroport, que ha de rebre el vistiplau de Foment, es calcula que podria costar entre 9 i 13,2 milions d'euros (MEUR). L'estació aprofitarà les vies existents del TAV i el Govern estudia tirar endavant el projecte amb finançament público-privat.

Pel que fa al centre intermodal del Far-Vilamalla, aquesta és una de les peces clau del corredor mediterrani a la demarcació. Aquest projecte el desenvolupa l'empresa pública Cimalsa. En concret, es tracta d'un punt adaptat amb vies d'ample ibèric i europeu, que enllaçarà amb el polígon industrial del Logis Empordà.

En una primera fase el centre intermodal podria acollir trens de fins a 750 metres de longitud. Hi hauria dues vies d'espera, dues de maniobra i dues de descàrrega, amb ample mixt.

Les variants de Girona i Figueres, a llarg termini

D'altra banda, el document de l'Agenda Catalana també inclou dues potes més del corredor mediterrani a les comarques gironines. En concret, les variants de Girona i Figueres per als trens de mercaderies. La Generalitat, però, creu que l'Estat ha d'executar aquests bypassos a llarg termini, un cop s'hagin enllestit la resta d'obres. Per això, dins el calendari les situa entre els anys 2020 i 2030.