Ryanair es podria quedar a Girona però titlla els responsables del Govern de 'maleducats'

"Els hem escrit en diverses ocasions i no hem rebut la cortesia d'una resposta", diu Michael Cawley

La Generalitat de Catalunya va decidir congelar les negociacions amb Ryanair després que, segons el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, la companyia exigís doblar els pagaments per seguir operant a l'aeroport de Girona i anunciés la seva retirada de Reus. El govern va definir aleshores de "desorbitades" les peticions de Ryanair, que va situar prop dels 15 milions d'euros.

En una entrevista, Cawley es nega a precisar les xifres que formen part del conflicte amb la Generalitat perquè, segons diu, Ryanair "respecta la confidencialitat" de les negociacions. "Tenim un gran respecte pels nostres socis, a vegades ells no ens respecten i donen la informació als mitjans, però nosaltres no estem disposats a fer-ho", afirma. Per Ryanair "només hi ha un tema" de disputa: que la companyia tenia un acord amb l'anterior govern tripartit del qual l'executiu d'Artur Mas "renega".

Segons Cawley, l'artífex de l'acord original, el socialista Manel Nadal, "va consultar" l'acord amb Convergència i Unió mentre era a l'oposició i el partit "ho va acceptar". "Quan van arribar al govern van dir que ja no hi estaven d'acord i van renegar de l'acord. Desafortunadament no podem operar en aquestes circumstàncies", defensa Cawley, que considera "trist" haver retallat el nombre de vols a l'aeroport Girona-Costa Brava. Amb tot, referma que "no hi ha plans" de reobrir vols com el Girona-Madrid.

El govern català va intentar renegociar el conveni amb Ryanair per l'aeroport de Girona per raons econòmiques. Però la companyia irlandesa critica que la Generalitat tingui diners per "una aerolínia morta com Spanair" i no pugui en canvi arribar a un acord amb Ryanair. "Quan van arribar al govern van dir que les coses eren diferents, que no hi havia diners", assegura Cawley. "Quan algú et diu que no té diners i el dia següent veus com li dóna 80 milions a una aerolínia de la competència ja no saps què pensar", afegeix el segon màxim responsable de Ryanair, però precisa: "Trobo molt difícil tractar amb gent així però si em truquen intentarem reconsiderar la situació, intentarem parlar amb ells".

Ryanair "no fa xantatge"

"No fem xantatge a ningú. Al capdavall, si algú vol fer negocis amb Ryanair ho pot fer; si no ho vol, cap problema", assegura a l'ACN el vicepresident de la companyia. "No tinc fotos de cap polític, no faig xantatge a ningú. No estic interessat en fer negocis d'aquesta manera, no és ètic", defensa Cawley.

"Si algú va a una botiga i veu un iPad que costa 2.000 dòlars, va a la porta del costat i el venen per 500 dòlars, i al final del carrer per 1.000 dòlars, la primera botiga dirà que està patint xantatge si el client no compra perquè cobren massa?", es pregunta Cawley, usant una metàfora per definir el que ell considera que és la situació a Catalunya. "No, no ho farà. Això són negocis, i ell ha d'esdevenir més eficient i reduir els costos si vol mantenir el negoci", remarca.

El directiu de Ryanair assegura que la companya té "bones relacions amb la gent que fa un contracte i el manté". En canvi, creu que la situació amb la Generalitat de Catalunya és complicada perquè, d'acord amb el seu parer, el Govern "incompleix" els seus compromisos. De fet, a diferència del que defensa el govern, Cawley diu que ha marxat de Reus "perquè la Generalitat també ha trencat el contracte allà". "No podem fer negocis amb gent així", conclou. La frase és gairebé la mateixa que va utilitzar l'executiu d'Artur Mas al congelar les negociacions el mes de juny. Aleshores, Ricard Font va defensar que el govern estaria disposat a negociar si Ryanair "està disposada a complir".