Els hotelers gironins renyen Govern i institucions per no tenir encara un acord amb Ryanair

El president de la Diputació de Girona subratlla la necessitat de definir les "regles del joc" per poder obrir l'aeroport a "tothom"

El Castell de Biart de Masarac (Alt Empordà) ha estat l'escenari escollit per celebrar el Dia Internacional del Turisme amb la presència de representants del món turístic, empresaris i polítics. L'entorn festiu no ha aconseguit dissipar el malestar que el sector està vivint no només com a conseqüència de la crisi, sinó molt especialment per la falta d'acord entra la companyia de baix cost i el Govern i les conseqüències de la reducció de vols així com la caiguda de visitants.

Qui s'ha mostrat més contundent en els parlaments ha estat el president de la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines, Antoni Escudero, recentment reelegit. L'empresari ha començat el seu discurs demanant "cautela" amb les xifres relacionades amb el turisme, just el mateix dia que el Govern ha donat a conèixer que Catalunya ha rebut aquest estiu un total de 9,8 milions de passatgers que han gastat més de 8.000 milions d'euros, un rècord històric. Escudero ha rebaixat aquest optimisme tot dient que en els últims anys les pernoctacions a la demarcació han caigut un 30% i que calen "solucions a llarg termini".


Ryanair, "insubstituïble"

A banda de reclamar millores en les infraestructures i que les administracions "compleixin" el que han promès, Escudero s'ha referit molt especialment al conflicte amb Ryanair, que està causant "molt malestar" al sector. El president ja ha advertit que parlaria "clar" i les seves paraules han sonat amb contundència davant de les autoritats que han assistit a l'acte, entre les quals hi havia la directora general de Turisme, Marian Muro; el delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, el president de la Diputació de Girona, Jaume Torramadé; el president de FOEG, Jordi Comas, o el de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé. El representant del sector hoteler ha criticat el Govern per no haver trobat la "fórmula, per molt complicada que fos de negociar amb la companyia", perquè mantingués la base que té a Girona amb les mateixes condicions. També ha carregat contra els directius de patronals i institucions, a qui "se'ls ha menjat la llengua el gat" i han optat per "callar i no dir res", una postura molt "pròpia dels catalans" per evitar el "què diran", ha declarat en el seu discurs.

Pel que fa a les negociacions per l'entrada d'altres companyies, Escudero ha reconegut els esforços que s'estan fent però s'hi ha mostrat en contra tot dient que "no hi ha una alternativa possible" perquè "Ryanair és insubstituïble". I ha recordat que la companyia ha deixat uns beneficis de 1.000 milions d'euros a l'any al territori, una xifra que formarà part del "passat" davant "un futur incert", juntament amb la reducció del nombre de passatgers a aquest aeroport: de 5 milions en la seva millor època a 1,5 milions.

En matèria de traspàs de l'aeroport, ha reconegut que "és important per al territori" però ha afegit que és una fita "a llarg termini" i no pas una "solució immediata" al problema de la pèrdua de passatgers.

El president de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), Joan Molas, ha agraït les paraules d'Escudero -"es pot parlar més fort però no més clar", ha dit- i ha centrat el seu discurs en demanar la unitat dels empresaris per poder afrontar els "temps complicats" que venen. També ha reclamat un canvi de model per afrontar els nous reptes.

La necessitat de definir "les regles del joc"

El tercer a parlar ha estat el president de la Diputació de Girona, Jaume Torramadé, que també s'ha referit al conflicte de Ryanair, en qualitat de vicepresident de l'AGi- l'entitat que promou l'aeroport de Girona. Ha reconegut compartir el "malestar" que hi ha entorn al problema però ha afirmat: "No podem acceptar l'estratègia negociadora de Ryanair però tempoc deixar perdre l'activitat aconseguida". Per això, ha subratllat la necessitat de treballar en el model des del territori del que ha de ser l'aeroport i definir de forma clara "les regles del joc".

També s'ha mostrat reticent a l'hora de negociar només amb la companyia irlandesa. De fet, ha afirmat que no es poden "posar totes les esperances en una sola companyia per bé que vagi, perquè en un moment determinat pot prendre decisions contràries als interessos turístics i del territori". I per això cal crear una societat filial d'Aena per a l'aeroport, una figura que permetria una gestió més autònoma, tal com ja han reclamat a l'Estat.

Com a president del Patronat de Turisme Costa Brava, Torramadé ha apuntat que cal treballar en tres eixos, com són la cultura, la gastronomia i la natura, per treure més potencial al que representa la marca gironina, a banda de dedicar un esforç especial a captar mercats emergents, com són la Repúblic Txeca o Rússia.

Els turistes, molt satisfets

La directora general de Turisme, Marian Muro, ha aportat algunes dades sobre el perfil del turista per demostrar la bona feina que està fent el sector. Segons dades d'un estudi, els turistes valoren amb un 8,5 sobre 10 el seu grau de satisfacció mentre que 2 de cada 3 enquestats afirmen tornar al país per fer turisme. Muro també ha reivindicat la importància d'aquest sector com a motor econòmic.