Les variants d'Olot i les Preses s'endarreriran perquè no hi ha prou recursos reservats per a l'obra

El Parlament aprova estudiar la viabilitat de línies de tramvia que uneixin Olot amb Girona, Figueres i Roses

Les variants d'Olot i les Preses han d'enllaçar les carreteres C-152 i N-260 i posar fi al coll d'ampolla que en alguns moments suposen els accessos al túnel de Bracons. Les obres havien de començar aquest 2011, però encara s'està pendent de resoldre l'avaluació d'impacte ambiental, un tràmit que es preveu completar aquesta tardor. 

L'obra ha centrat aquest matí part del debat de la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament. ERC hi havia presentat una moció per aprovar tirar endavant els treballs i complir el calendari d'inversions fixat.

De totes maneres, Josep Rull ja ha advertit que serà "complicat" mantenir el calendari previst. I no només pels tràmits, sinó perquè no hi ha diners al calaix. I és que, com ha precisat el diputat de CiU, "no hi ha prou recursos reservats per fer-hi front" al Pla Econòmic Financer (PEF) de Gisa, que va aprovar el tripartit i s'estén fins al 2015.

La variant d'Olot té un cost previst de 203 MEUR, però d'aquests al PEF només n'hi ha consignats 163. Pel que fa a la variant de les Preses, dels 212 MEUR en què està pressupostada, Gisa només en té 138 inclosos al pla. 

Adequació paisatgística espectacular

Josep Rull ha explicat que l'alt cost de la variant de les Preses s'explica perquè "incorpora uns mecanismes d'adequació paisatgística que són espectaculars". El diputat s'ha referit així al fet que la carretera passarà soterrada "per no trencar la vall i garantir que hi pugui haver activitat agrícola" al damunt de la infraestructura. 

Així, en total, falten 114 MEUR per cobrir els 415 que costen les dues variants. De totes maneres, Josep Rull ha garantit que el Govern considera que l'obra és "prioritària". "De totes les actuacions que pugui fer el Departament de Territori i Sostenibilitat, aquesta és bàsica perquè sinó el túnel de Bracons no té massa sentit", ha precisat. 

La comissió parlamentària ha aprovat la moció per tirar endavant les dues variants. Això sí, en la mesura que les disponibilitats pressupostàries ho permetin. Dels diferents grups, ICV s'ha quedat sol votant-hi en contra. A parer dels ecosocialistes, la carretera de quatre carrils que es planteja és "un cop al paisatge". 

Tramvies i defensa del tren Figueres-Portbou

La Comissió de Territori i Sostenibilitat també ha aprovat estudiar la viabilitat econòmica de fer dues línies de tramvia a la demarcació: una entre Olot i Girona, i l'altra entre la capital de la Garrotxa, Figueres i Roses (Alt Empordà). El diputat de CiU i alcalde de Figueres, Santi Vila, ha ressaltat que l'encàrrec d'aquest estudi "és un pas important cap a l'objectiu de dotar el territori d'una xarxa capil·lar de curta distància i avançar cap a l'equilibri territorial". 

Dins aquest àmbit, la comissió parlamentària ha donat llum verda a una altra iniciativa: potenciar i millorar la línia de tren convencional entre Figueres, Portbou (Alt Empordà) i Cervera de la Marenda. Segons ERC i ICV, aquesta ha de ser una aposta ferma del Govern en el moment en què es creï el nou sistema de Rodalies a les comarques gironines. 

De fet, els ecosocialistes ressalten que "dels 52 trens que acaben o comencen a Portbou o Cervera, només vint tenen enllaços de menys d'una hora d'espera". El diputat de CiU Santi Vila ha ressaltat que el manteniment de la xarxa de mitja distància entre Catalunya i el Rosselló quan la Generalitat n'assumeixi la gestió "tranquil·litza els veïns de Llançà, Colera i Portbou, alhora que es reforcen els lligams" entre una i altra banda de la frontera. 

Tot que la comissió ha aprovat reforça les connexions ferroviàries transfrontereres, durant la reunió s'ha rebutjat una proposta d'ICV que instava a mantenir l'estació de tren convencional al centre de Figueres.