Els productors de Poma de Girona preveuen arribar a exportar la meitat de la collita

La climatologia ha afavorit la producció de pomes de qualitat excel·lent i amb un rendiment per hectàrea superior a l'any passat

El 30% de les pomes que es consumeixin aquest any a Catalunya seran de Girona. Venanci Grau ha afirmat que la previsió de la collita d'enguany és arribar a les 95.78 tones de pomes, un 22% més que l'any passat. El clima ha afavorit els conreus de poma perquè durant el mes de maig la temperatura ha estat alta, superior a l'habitual, i justament el contrari durant els mesos de juny i juliol. "El rendiment ha estat molt superior i la qualitat és excel·lent", ha afirmat Grau que detalla que el calendari de collita s'ha avançat entre 10 i 15 dies respecte a l'any passat. 

De moment, la collita als camps que formen part de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Poma de Girona ha començat amb la varietat més primerenca, la Gala. Els productors calculen que aquest 2011 se'n recolliran unes 13.000 tones. Aquest any, un 30% de la producció es destinarà a mercats exteriors, principalment a Anglaterra, França i països de l'Orient Mitjà. A les comarques gironines, hi ha més de 2.300 hectàrees de pomers, repartides sobretot a les comarques de l'Alt i el Baix Empordà i, en menor mesura, el Gironès i la Selva. 

El moment gros de la collita de poma arribarà a principis de setembre quan començaran a recollir les varietats Golden i Red Delicious (que suposen un 45% i un 19%, respectivament, de tota la producció). A finals de setembre i principis d'octubre, la campanya es tancarà amb la recollida de la varietat Granny Smith (que abasta un 7% de tots els conreus).

Arribar a exportar el 50% 

La IGP Poma de Girona destinarà aquest any un 30% de la producció a l'exportació. De fet, aquest percentatge és similar al de l'any passat, en què el volum total de producció que es va destinar a països exteriors va incrementar-se un 10%. Entre els principals mercats on s'exportaran les pomes es troben Anglaterra, França i els països de l'Orient Mitjà.

La intenció és consolidar i obrir nous mercats i entre aquest any i el vinent arribar a exportar la meitat de la producció. Dos motius: la bona acollida del producte a altres països, sobretot a la zona de l'Orient Mitjà i l'estancament del mercat europeu per culpa de la crisi.