L'Estat creu que 'no calia' fer el punt d'inspecció fronterer de l'Aeroport de Girona

Francesc Francisco-Busquets recorda que des que es va inaugurar el volum d'operacions ha estat "anecdòtic"

Tenir PIF va costar gairebé sis anys de pressions a Madrid i Brussel·les, reivindicacions dels empresaris gironins a través de la Cambra de Comerç, demandes de la Diputació de Girona i estudis de la Universitat de Girona que afirmaven que si l'aeroport de Girona tenia PIF acolliria 650 operacions i mouria 10.00 tones de mercaderies cada any. Finalment, l'equipament va rebre el vistiplau de l'Estat i també de la Unió Europea i van poder començar les obres per comptar amb aquesta duana que permet fer revisions sanitàries de diferents productes procedents de països extracomunitaris per garantir que compleix amb les garanties sanitàries europees. 

Francesc Francisco-Busquets ha recordat que tenir el PIF va precisar d'una inversió de poc més d'1 milió d'euros (MEUR). Tot i que poc temps d'inaugurar-lo el 3 de setembre del 2009 hi va haver alguna importació puntual quan una empresa del Bages el va utilitzar per importar bolets -rovellons i rossinyols- provinents de Tunísia, des de llavors l'activitat ha quedat aturada. Francisco-Busquets ha admès que no ha ajudat l'impacte de la crisi però creu que els fets estan demostrant que l'equipament "no calia tant com moltes institucions i sectors de Girona havien jurat i perjurat".

El subedelegat del govern espanyol a Girona recorda que quan va arribar al càrrec, ara fa vuit anys, va ser la primera demanda que li van fer els representants de la Cambra de Comerç de Girona. "El primer que van fer va ser plantejar-me aquesta necessitat, semblava que Girona o tenia PIF o s'ensorrava", ha explicat Francisco-Busquets. Per això, assegura que s'ho va prendre com un "repte personal" i va estar al costat de l'empresariat gironí liderant el procés per aconseguir el PIF. 

"Tenim el PIF des de fa un parell d'anys i no s'ha utilitzat", ha lamentat Francisco-Busquets que creu que això deu voler dir que "la necessitat ineluctable potser no era tan ineluctable". El subdelegat ha qualificat d'"anecdòtiques" les importacions que han utilitzat el PIF de l'aeroport de Girona per aconseguir el segell que certifica que les mercaderies són aptes per a la Unió Europea. "Tenim el PIF net, planxat i posat a disposició de la indústria gironina però està aturat, tant necessari no deu ser", ha opinat Francisco-Busquets.

La cultura de la queixa

Francisco-Busquets s'ha mostrat especialment crític amb el que anomena "cultura del si no fos" i ha lamentat que una vegada demostrat que, per ara, el PIF no és necessari, la Cambra de Comerç passi a una nova reivindicació i digui que si l'equipament no funciona és perquè no pot fer exportacions i perquè no es construeix un hangar de càrrega. "Aena el té previst en els pròxims anys, però si una sola empresa digués que vol fer exportacions des de l'aeroport de Girona el podríem tenir fet de forma provisional en un mes i mig", ha assegurat el subdelegat que diu que "no és així" i que no senten "l'alè al clatell" de cap empresa per exportar.