L'Estat aprova la declaració d'impacte ambiental de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia

Aquest tram de la línia de 400 kV tindrà 43 quilometres i es fara aeri perquè s'han desestimat les demandes del CILMA de soterra-lo

El nou tram de la MAT que ha superat l'avaluació ambiental, surt des de la subestació elèctrica de Bescanó. Precisament, Red Eléctrica va posar en funcionament el parc de 400 kV d'aquesta subestació aquesta setmana, la primera d'aquestes característiques que es posa en marxa a les comarques gironines. A partir d'aquí, la línia creua 38 termes municipals compresos entre les comarques del Gironès, Pla de l'Estany, Alt i Baix Empordà, i fins arribar al cor de l'Alt Empordà, a Santa Llogaia d'Àlguema. 

Seran 43,2 quilòmetres al llarg dels quals les torres de la MAT creuaran rius com el Ter, el Fluvià, la Muga i també la riera del Llémena. Es tracta de l'últim tram on la línia serà aèria abans que es comenci a soterrar per creuar la frontera francesa, tal com va proposar el mediador europeu, Mario Monti. La interconnexió de la línia de 400 kV a través dels Pirineus entrarà en servei l'any 2014, segons les previsions que fan tant l'estat espanyol com el francès. La MAT arribarà soterrada fins a la frontera des de Santa Llogaia d'Àlguema i creuarà els Pirineus per un túnel que discorrerà en paral·lel al del TGV. La posada en servei del tram transfronterer de la línia de 400 kV va a càrrec de la societat Inelfe, integrada per Red Eléctrica i la francesa RTE. Es preveu que les obres sobre terreny comencin a finals del 2011.

Llum verda a l'avaluació ambiental de les subestacions de Sant Julià i Santa Llogaia

A més de la línia, l'Estat també ha donat llum verda a l'avaluació ambiental de les dues subestacions que permetran transportar la MAT a través de les comarques gironines. L'empresa que executa les obres, Red Eléctrica, i l'Estat sostenen que els 400 kV són necessaris per a un millor abastament elèctric a les comarques gironines, i també per alimentar d'energia el TGV. Es tracta de la subestació de Sant Julià de Ramis, des d'on els 400 kV entroncaran amb la línia de 220 kV entre Bescanó i Juià, i la de Santa Llogaia d'Àlguema, des d'on sortirà una línia per nodrir d'energia el TGV. A partir de Sant Julià de Ramis i fins a Santa Llogaia, la MAT segueix el corredor d'infraestructures, format per l'AP-7, la N-II i el TGV.

En alguns punts (en concret set) la línia de Molt Alta Tensió canvia lleugerament el seu recorregut inicial per evitar passar per sobre de cases habitades. La construcció de les torres de 400 kV també permetrà compactar algunes línies ja existents en alguns trams, com la línia de 220 entre Bescanó i Juià, i la línia de 132 entre Juià i Figueres.