Més de 35.600 vehicles necessitaran assistència mecànica durant l'estiu a les comarques gironines

Un estudi del RACC conclou que la manca de manteniment arran de la crisi encareix les reparacions

L'estudi que ha presentat el RACC s'ha fet arreu de Catalunya, analitzant més d'un milió d'assistències mecàniques que es van fer l'any passat i a partir d'una enquesta telefònica als socis. L'entitat preveu que, entre juny i setembre, moment en què s'incrementa la mobilitat arran de les vacances d'estiu, més de 35.600 vehicles tindran pana a les carreteres gironines. 

Segons concreta el director d'assistència en viatge, l'agost és el mes de l'any en què els vehicles s'avarien més. "Aquest any, es calcula que el dia més conflictiu serà el 29 d'agost, moment de l'operació tornada, quan estimem que 630 vehicles hauran de trucar a la grua o al mecànic en algun punt de la demarcació", explica Cornudella.

Més enllà d'aquestes dades, l'estudi del RACC és útil perquè analitza quina és la realitat de les avaries a la demarcació. Segons recull l'anàlisi, l'any passat arreu de les comarques gironines es van fer 117.900 assistències, cosa que suposa que, cada hora, tretze vehicles tenen pana en alguna carretera del territori.

Pel que fa a la tipologia d'avaries, pràcticament la meitat (43,8%) dels vehicles pateixen fallades del sistema elèctric. A aquestes, les segueixen les que fan referència al motor (14,3%) i a algun aspecte de les rodes, la direcció, la suspensió i els frens (13,7%). 

La crisi hi té molt a veure

El director d'assistència en viatge del RACC concreta que, durant els dos darrers anys, s'està registrant una reducció d'entre el 3 i el 4% de les assistències mecàniques. No perquè es revisin més els vehicles, sinó perquè arran de la crisi es deixen de fer desplaçaments i el parc mòbil gironí es redueix.

"Es constata molt clarament com hi ha una reducció en el consum de carburant, i això porta a què la mobilitat sigui més baixa", ha especificat Daniel Cornudella. La situació econòmica actual, de retruc, però, també té altres conseqüències.

I és que, com explica el director del RACC, ara les factures que es paguen als mecànics són més cares. "Les factures per manteniment són relativament baixes, però amb la crisi hi ha conductors que el deixen de fer, i aleshores quan es té una avaria, aquesta és més greu", diu Daniel Cornudella. 

De fet, l'estudi del RACC recull que un 13% dels conductors reconeix que passa pel taller a fer una revisió menys d'un cop a l'any. A més, una altra de les dades que es desprèn de l'anàlisi és el progressiu envelliment del parc de vehicles. I és que un 36% dels conductors enquestats afirmen que condueixen un vehicle d'entre sis i deu anys i un 16,2%, de més de deu anys.