La Cambra de Comerç creu que encara hi ha 'esperançes' d'acord amb Ryanair

El sector turístic qualifica l'anunci de l'aerolínia de "bufetada" i la UGT diu que suposa "la mort" de l'aeroport

Les primeres reaccions a la nova retallada de vols que farà Ryanair a l'aeroport de Girona aquesta temporada d'hivern no s'han fet esperar. Tot i que l'AGi no preveu donar a conèixer la seva postura unitària fins demà, moment en què els tres socis que integren l'associació es reuniran, la Cambra de Comerç ja ha valorat la decisió de la companyia de deixar només 21 rutes a Vilobí d'Onyar i reduir fins a tres els avions amb base a les instal·lacions. 

El seu president, Domènec Espadalé, ha dit que prefereix veure "el got mig ple" i pensar que encara "hi ha esperances" d'arribar a un acord amb l'aerolínia de baix cost. Segons Espadalé, volar des de Girona li és "rendible" a Ryanair, i la prova que ho demostra és que a partir del gener del 2012 operarà "sense cobrar" des de Vilobí d'Onyar.

Com que el conveni actual -que estableix els ajuts- s'acaba a 31 de desembre, però la temporada d'hivern no ho fa fins al 31 de març, Espadalé veu com a "mostra de bona voluntat" el fet que l'aerolínia de baix cost continuï operant a Girona fins, com a mínim, aleshores. "Volar sense cobrar és una cosa que no ha fet enlloc més", ha ressaltat el president de la Cambra. 

Per a Espadalé, si Ryanair hagués volgut donar un cop de puny definitiu sobre la taula hauria fet amb Girona el mateix que va fer a Reus; és a dir, anunciar el cessament definitiu d'operacions. "Però no ho ha fet, i això demostra que li és rendible volar", ha afegit el president de la Cambra.

Això sí, Espadalé tampoc ha volgut girar la vista a les repercussions que comportarà aquesta nova retallada al territori. "És evident que la part negativa és que, a diferència de l'hivern passat, hi haurà molts menys vols i operacions", ha dit. Per últim, el president també ha recordat que l'any 2012 pot ser que variïn les condicions per operar des de Vilobí d'Onyar, perquè en la darrera comissió bilateral entre Estat i Generalitat es va acordar la cogestió de l'aeroport de Girona "i això obre la porta a una rebaixa de taxes". 

Bufetada i mort anunciada

Menys benèvols, però, s'han mostrat els sindicats, les patronals i el sector turístic de la demarcació a l'hora de valorar la retallada. Per a la secretària general de la UGT a Girona, Dolors Bassa, l'anunci de Ryanair és la confirmació de la "mort" de l'aeroport de Vilobí d'Onyar. No només pel que fa a operacions, sinó també a llocs de treball. 

"Es calcula que a l'aeroport de Girona hi ha uns 1.500 treballadors directes, molts dels quals estan en ERO temporal; ara, aquests expedients passaran a ser definitius i suposaran molts acomiadaments", ha dit Bassa. I ha afegit: "Això sense tenir en compte que el número d'operacions a l'aeroport de Girona es tornarà a situar a nivells dels anys 2001 i 2002", ha dit. 

Dolors Bassa també ha volgut "repartir culpes" a l'hora d'assenyalar els responsables de la situació actual. "Ni la Generalitat ni Ryanair han fet les coses bé, i ens sap greu que una companyia que ahir mateix anunciava que tenia 139 milions d'euros de beneficis, ara es porti d'aquesta manera", assegura. 

Molt crític s'ha mostrat també el gerent de l'Associació Costa Brava Centre, Martí Sabrià. "Això és una bufetada per al sector turístic de la demarcació, perquè una part dels guanys vénen dels viatges de dos i tres dies que suposaven els vols de baix cost", ha dit Sabrià.

Sabrià també ha dit que la situació que es viu a l'aeroport de Girona no és res més que "la crònica d'una mort anunciada", que va començar "a partir del moment en què es va deixar volar l'aerolínia a l'aeroport del Prat". El gerent també ha culpat la Generalitat de no tenir "cap mena d'interès" a arribar a un acord "des del moment en què va trigar sis mesos a presentar una contraoferta". 

Visions contraposades a les patronals

Per part de les dues patronals gironines, Pimec i Foeg, les visions que es tenen d'aquesta nova retallada són contraposades. Per part de Pimec Girona, el seu president, l'economista Iñaki Frade, ha assegurat que "és evident que la negociació s'ha fet molt malament" i que, en definitiva, "al final qui en surt perjudicat són les comarques gironines". 

Frade també ha dit que, independentment de les converses, el que compta a l'hora de valorar la situació "és el resultat final". I ha afegit: "El resultat és qui mana, i la situació que s'obre ara serà molt perjudicial".

El seu homòleg a la Foeg, Jordi Comas, però, assegura que l'AGi "ha portat bé les negociacions", però que les formes "heterodoxes, amb amenaces i xantatge" de Ryanair no tenen raó de ser. "Amb els diners públics no es pot anar de qualsevol manera, i la manera com Ryanair ha portat les negociacions és de tot menys convencional", ha assegurat Jordi Comas.

El president de la Foeg també ha afegit que és "innegable" que hi haurà repercussions negatives al territori gironí, però que de totes maneres la reducció de vols de Ryanair també "obre una escletxa" perquè altres companyies puguin començar a operar des de Vilobí d'Onyar.