Recoder considera que Ryanair no pot usar la seva 'eficàcia' en el transport per 'saltar-se contractes'

El conseller de Territori remarca que "el mapa de conflictes amb autoritats locals" de l'aerolínia és "molt gran"

Ryanair ha creat expectació amb les declaracions als mitjans que té "esperances" de resoldre les diferències amb el Govern, i amb l'anunci de la companyia irlandesa que demà oferirà novetats sobre Girona. El conseller de Territori, però, ha reconegut que no saben "el significat" d'aquests moviments, i ha condicionat noves negociacions amb Ryanair al compliment del conveni actual. Ha assegurat que el Govern "sempre" està disposat a negociar, però que ha de tenir "la garantia que es compleixin els contractes". 

En aquest sentit Recoder ha insistit que "només" demanen que compleixi l'acord que la vincula amb la Generalitat, les institucions gironines i l'aeroport de la demarcació fins al 31 de desembre del 2011, i que està "incomplint". El conseller també ha demanat a l'aerolínia de baix cost que respecti els convenis amb els aeroports d'Alguaire (Segrià) i Reus. 

Recoder ha insistit que el Govern "mai" pressiona, sinó que "sempre són ells", i ha demanat que volen una negociació com la que tenen "amb empreses serioses". Ha denunciat també que l'aerolínia "sempre" negocia amb una "posició de força" per l'elevat nombre de passatgers que transporta, però ha afegit que "aquest llenguatge" el Govern "no l'entén". 

El conseller ha fet aquestes declaracions a Olot, on ha visitat l'Observatori del Paisatge i posteriorment, l'ajuntament, on s'ha reunit amb l'alcalde, Josep M. Corominas, i president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Joan Espona.

Negociacions congelades fins que hi hagi la seguretat que es compleixen els convenis

El Govern ja va anunciar a finals de juny que congelava les negociacions amb Ryanair fins que tingués la seguretat que l'aerolínia complia els convenis. L'últim episodi de les converses és que la companyia va refusar la darrera proposta d'11,5 MEUR per a quatre milions de passatgers transportats anualment i, per contra, l'elevava a 15 MEUR per a només tres milions de passatgers. 

Ryanair tampoc va acceptar la proposta que a finals de juny li va fer arribar el Govern per establir-se a Girona fins al 2016. La proposta preveia una subvenció directa anual de 7,5 MEUR, més el compromís de reduir en 4 MEUR les taxes que paga l'aerolínia. A més, li oferia uns terrenys per fer un hotel, una escola de personal de cabina o un hangar. Ryanair havia de comprometre's a transportar, com a mínim, quatre milions de passatgers cada any.

L'aerolínia ja va abandonar l'aeroport d'Alguaire i, en el cas de Reus, el darrer conveni se signava al novembre del 2010 amb vigència fins a finals de 2013 i, en canvi, Ryanair va anunciar a finals de juny que abandonaria l'aeroport el 30 d'octubre. A Girona ja fa mesos que ha aplicat una dràstica reducció de destinacions i freqüències incomplint, d'aquesta manera, els termes del contracte que finalitza el desembre de 2011. 

Pel Govern la solució al problema que pateixen els aeroports com Reus i Girona passa pel traspàs a la Generalitat i que puguin ser les institucions del territori les que gestionin les instal·lacions i fixin les taxes. En aquest sentit, el mateix Departament de Territori recordava que el sistema tarifari entre Girona i Barcelona és similar i això facilita que una companyia com Ryanair, que a tot Europa vola a aeroports regionals perquè són més econòmics, a l'Estat ho pugui fer pràcticament amb les mateixes facilitats a Madrid i Barcelona.